0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bilars AC släpper läcker betydligt mer köldmedium än helkapslade köldmaskiner. Man brukar räkna med att en fyllning i en bil räcker i genomsnitt mellan 3-4 år. Bakom denna siffra döljs då både kortlivade och långlivade exemplar.Man brukar räkna med att AC-ns växthusbelastning i en bil står för ca 15% av bilens totala belastning.Har sagt det förr, men återupprepar gärna. Den mängden kan jag lätt neutralisera bara genom att respektera hastighetsbegränsningsskyltarna bättre än mina medtrafikanter. Skulle man förbjuda suvar så skulle mångfallt mer belastning sparas in./Knut.
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 20 april 2006, 20:28:06Citat från: kgust skrivet 20 april 2006, 20:25:07Blandningsförhållandet1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)Så lite vikt "kommer ju utifrån".mvh KgustJojo men 14 liter luft väger ju inget! Förhållandet gäller vikt. För att förbränna 1 kg bensin går det åt 14 kg luft (=14 kubikmeter luft).MVH/Gano
Citat från: kgust skrivet 20 april 2006, 20:25:07Blandningsförhållandet1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)Så lite vikt "kommer ju utifrån".mvh KgustJojo men 14 liter luft väger ju inget!
Blandningsförhållandet1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)Så lite vikt "kommer ju utifrån".mvh Kgust
Citat från: Gano skrivet 20 april 2006, 20:48:09Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 20 april 2006, 20:28:06Citat från: kgust skrivet 20 april 2006, 20:25:07Blandningsförhållandet1 del bensin ( kol) + 14 delar luft(syre)Så lite vikt "kommer ju utifrån".mvh KgustJojo men 14 liter luft väger ju inget! Förhållandet gäller vikt. För att förbränna 1 kg bensin går det åt 14 kg luft (=14 kubikmeter luft).MVH/GanoTack Gano ThumbsupVi blandade ju enheter!!Någon som vet "hur många liter" olika köldmedier blir under atmosfärstryck?mvh Kgust
Tvungen at ta tillbaka min ursäkt pga att jag surfade in på din hemsida där du uppmanar folk att fylla sina ac på sina bilar själv med hjälp av hemmabyggda verktyg osv.....patetiskt.....