Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högsta effekt pÃ¥ varvtalsstyrd bergvärmepump med inbyggd varmvattenberedare  (läst 724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus_Olofsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken bergvärmepump med varvtalsstyrning och effektvakt har högst effekt och inbyggd varmvattenberedare? Någon som vet? Jag skulle gärna köpa en på 25 kW men hittar ingen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med den effekten finns det nog bara med extern varmvattenberedare. Varmvattenberedaren blir helt enkelt så stor att den inte kan rymmas som inbyggd med vanliga mått.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Magnus_Olofsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så är det nog. Man kommer kanske rätt långt med 17 kW som verkar vara det högsta som finns på marknaden. Jag har två hus men ska byta fönster i båda. I och för sig på en kall plats. Ett kallhål i norra Ångermanland. Jag får väl stödelda vid minus 30 (behålla pannan) om inte elpatroner räcker till med 25 ampere säkring.
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 14:15:17 av Magnus_Olofsson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Blir det då inte enklare att ha en mindre värmepumpar i vardera huset och slippa en dyr kulvert? Det lär ju bli två borrhål oavsett värmepump. Tveksamt om 25 A huvudsäkringar räcker till två hus i ett köldhål i Norrland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Magnus_Olofsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bara ena huset har källare och det har dessutom nära till älven och det planeras sjövärme. Och en stor värmepump blir ju billigare än två små tänker jag. Och så är det vedpanna i huset med källare. Effektvakt lär det bli och då räcker det kanske med 25 ampere.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4808
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sjövärme, tänk pÃ¥ islossningen som kan vara rätt häftig med stora flak som vältrar sig i strömmen. En del med lika har fÃ¥tt problem med att slangar eller rullar drar iväg nedströms.  Är ytterst  tveksamt om 25 amp klarar 2 VP  +  annan el som behövs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!