Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 6000 8 LWM och VVC Cirkulerande varmvatten  (läst 750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sven-Christer Samuelsson

  • Gäst
Sven-Christer Samuelsson
Bosch Compress 6000 8 LWM och VVC Cirkulerande varmvatten
« skrivet: 26 januari 2023, 18:57:38 »
Det tar tid och går mycket vatten innan varmvattnet kommer i vårt kök.
Från värmepumpen så går det ca 10 meter innan det kommer till vår varmvattenberedare, den är igång och blandar det 50 gradiga vattnet från värmepumpen med sitt 60 gradiga vatten, det går inte in kallvatten i varmvattenberedaren utan där går in varmvatten från värmepumpen som sedan blandas med en shunt innan det går vidare till varmvattentappkranar, det är gjort såhär för att vi alltid skall ha tillgång till mycket varmvatten och sedan går varmvattenrören ytterligare ca. 10 meter innan vi är framme i köket.
Nu undrar jag om någon har byggt cirkulerande varmvatten med en bergvärme pump, så kallt VVC system.
Jag har en fundering på att sätta en T-koppling i köket och därifrån gå tillbaka till värmepumpens kallvatteningång via en cirkulationspump och med en ny T-koppling och två backventiler, en mot kallvattnet och en mot cirkulationsröret från köket, göra ett VVC system.
Hoppas ni fattar hur jag tänker och vet inte om jag är helt vilse i mina tankar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch Compress 6000 8 LWM och VVC Cirkulerande varmvatten
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2023, 19:10:22 »
Hur lång tid tar det för VV att komma fram. VVC är inte gratis att ha, då förlusterna är rätt höga, så allt blir en avvägning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!