0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Du ska sätta ner termostaterna på alla radiatorerna i alla rum som istället värms av luftvärmepumparna. Behövs ingen innegivare till 360P om den är rätt inställd. Men t.ex. rum med stängda dörrar får värmas av frånluftsvärmepumpen. Då får ni ner energiförbrukningen nästan så mycket det är möjligt (förutom kaminen och veden) och ni tjänar inget direkt på att byta till ny kraftigare frånluftsvärmepump eller luftvattenvärmepump. Nu är det också väldigt långa leveranstider och höga priser på majoriteten av värmepumpar. Bättre att vänta ett par år om det inte är något kritiskt fel på den ni har nu.
Du skriver om en panna, är det ved-olja? Jag har elbruk.se som startsida så jag varje dag har koll på dagens och morgondagens elpriser, när det överstiger ca två kronor (plus moms osv) ser jag till att vi kör på oljan som inköpts för 21.000 kr/kubik, med moms (ca 2.10 / kwh) och de dagar elpriset låg på 5 - 6 kr, december, blev det en bra besparing.Undrar också om alla rummen på övervåningen är kopplade till frånluftaren.Är de så kalla (utom allrummet) skulle jag blockera frånluften där.
Den dag 360pn går sönder, vad rekommenderas att göra då? Men ska testa det du skriver, och köra element uppe på övervåningen i dom rum som blir kalla. Tack för svar!
Om NIBE 360P går sönder och inte enkelt kan repareras kan ni byta till NIBE F370, IVT Vent 402 eller Bosch Compress 3800i EW i första hand. NIBE S735 ser fin ut men kostar väldigt mycket och kräver att avluftskanalen är välisolerad. Den extra energibesparingen blir också låg med S735 eftersom ni redan har luftvärmepumpar på båda våningarna (om allt är rätt inställt).
Om du väljer att stänga av luftvärmepumparna och inte köra dessa på vinterhalvåret så kommer S735 att spara några tusen kWh mer per år än 360P (beror bl.a. på hur stort hus man har och var i landet det står). Låter bra att det är ett alternativ att dra avluftskanalen från S735 rakt ut genom ytterväggen, då ska det inte vara något problem.
HejÄr väll lite slarvigt skrivet av mig, pannan är 360pn som ja kallar den, och sen har vi en kamin. Alla rumt, inkl allrumet har vattenburna element som frånluften värmer. Dock har jag stängt ventilerna på elementen så när cirkulationspumpen på 360n går så cirkulerar den bara vattnet, men ej in i några element. Tack
Precis, 360P plus de båda luftvärmepumparna ger nästan samma energibesparing som en S735 kan göra om inställningarna är rätt. Ska man använda kaminen mycket för uppvärmning är det naturligtvis bra med en täljstenskamin men i många kommuner är de bara tillåtet med trivseleldning ett par timmar max 2 ggr per vecka. Vet inte hur det är i Mölndal!? Bergvärme kostar nu en bit över 200 tkr och en S735 kostar nog runt 150 tkr inkl installation. En luftvattenvärmepump fungerar utmärkt i Mölndal med det klimatet.
Aha, ok, men att blockera frånluften från kalla rum, jag menar luftsuget som sen går till pump och avluft. Tilluft bör man ju ha en aning även på vintern, jag brukar sätta spaltventiler även i gamla tvåglasfönster.Fast då utgick jag från att du har separata luftkanaler till alla rum som jag hade i en kåk, men det är kanske ovanligt.I en annan kåk hade jag bara ett enda "luftsug" på en hög punkt för hela övervåningen.Där var jag för lat att dra mer spiro:)På bild "latmansalternativet"
Ska kolla med en vän som installerade bergvärme i partille för 180kkr. Det kanske är ett bra alternativ, värt dom extra än en S735?