Min farbror som är auktoriserad Nibe installatör installerade min Bosch 6000 AWM med en 7000 AWi utedel i september. Allting fungerade felfritt till det blev ca -4 grader ute. Då får jag felmeddelanden i innedelen om att den tappat kommunikationen med utedelen och felkod H01/5331, Larm Z1 kommunikationsfel i kompressorstyningen, detta sker sporadiskt.
Jag ringde då hit en auktoriserad installatör av Bosch och de kollade lite och ringde deras support på Bosch som sa att det med största sannolikhet är kommunikaitonskabel/ canbus kabeln mellan inne och utedelen. Den bytte då elektrikern för att utesluta detta.
Felet kvarstår och den auktoriserade firman säger att de arbetar med VVS sidan och inte kan felsöka djupare i elfel än detta.
Bosch säger att man ska se över kablaget i utedelen mellan kortet - invertern - och kompressorn.
Jag har mätt motståndet i canbussystemet för att se så systemet är terminerat korrekt och mätvärdet visar 60 ohm som börvärdet också är. Jag har även kontrollerat med ett oscilloskop för att se om signalen på can hi och can low inte är bruten. Den ser bra ut så vitt jag kan se när felkoden är aktiv. Canbus systemet känner jag således inte borde vara problemet.
Det känns som jag kommer behöva lösa detta själv, elektrikern säger att detta är hans värsta mardröm.
Är det någon som stött på detta fel tidigare och kan ge tips på vart jag kan fortsätta felsöka. Gillar inte kretskort så mycket och vet inte hur modbussystemet är uppbyggt. Tänkte kolla samtliga terminaler och se om jag kan se några uppenbara fel.
Alternativt en firma i Örebroområdet som kan hjälpta till och kan felsöka dessa typer av problem