Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?  (läst 455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrUr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« skrivet: 20 januari 2023, 15:30:21 »
Hej!

Jag flyttade nyligen in i ett hus med en P310 som visade sig ha en havererad kompressor vid tillträdet. Igår byttes kompressor och expansionskärl och nu försöker jag verifiera att den går som den ska efter ett dygns drift. Det som gör mig tveksam är att temperaturgivarna på kanal 4 och kanal 5 visar högre värden än jag väntat mig. Kanal 4 pendlar mellan 3 och 4 grader och kanal 5 visar 7 grader. Kompressorn går konstant och elpatronen går in då och då (det är ca 0 grader ute nu). Huset har enrörsystem, håller ca 20 grader och är på 155 kvadrat. Ventilationen är kopplad på plint 5, så inte max drag i ventilationssystemet även om jag tycker det är ordentligt drag i tilluftsventilerna. När jag pratade med installatören fick jag ett lite svävande svar om att det kanske var som det skulle... Vad säger ni? Är det uppenbart fel? Borde dessa två temperaturer ligga nära noll grader? Är det något speciellt jag ska undersöka vidare?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2023, 15:44:41 »
Hej! 7 grader avluftstemperatur är en relativt normal temperatur och det beror på vilket luftflöde och kompressor man har. Bytte du till 500 W eller 650 W kompressor?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HerrUr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2023, 16:00:17 »
Ja, jag bytte från 500 W till 650 W kompressor. Borde det påverka dessa temperaturer? Uppenbarligen blåser den ut ganska mycket värme. Finns det något jag kan göra för att sänka dessa temperaturer och få mer värmeåtervinning? Jag har en bekant i närområdet med värmepump av samma modell och han hade 1 grad på både förångare och avluft samtidigt som jag hade dessa temperaturer.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2023, 16:05:19 »
Om du har 650 W kompressor låter 7 grader avluft lite för högt om huset är 155 kvm. Borde vara lite lägre. Tittar man i fläktdiagrammet ser det ut som kurva 5 är något för hög, men det beror på om allt kanske är uppmätt? Annars skulle du kunna prova med kurva/plint 4.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HerrUr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2023, 16:22:00 »
Tack så mycket för vägledning! Jag kanske ska prova med att sänka ventilationen ett steg då.

Utloggad HerrUr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2023, 08:57:37 »
Hej!

Nu har det gått några dagar och jag har provat att flytta fläktanslutningen till plint 4, men kanal 4 och 5 visar exakt samma temperaturer som tidigare. Jag kan även se vid utblåset på taket att frost och snö smält bort i en ganska vid cirkel. Jag har även kollat hur mycket elpatronen går in och vid ca 0 grader utetemp körde den 7 minuter utan elpatron följt av 4-5 minuter med elpatron. Knappt 40% av tiden med elpatron alltså.

Jag har svårt att begripa att det ska vara sån skillnad mellan olika installationer av samma värmepumpsmodell. Finns det något som kan vara halvdant i pumpen som ger sämre förutsättningar?

Mvh
« Senast ändrad: 24 januari 2023, 09:00:17 av HerrUr »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe P310 hög avluftstemp efter kompressorbyte?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2023, 10:04:14 »
Konstigt att det inte ändrades åtminstone lite grann på kanal 04 och 05 när du sänkte fläkten Sc:,h Kan vara något fel i kylkretsen såsom lite fel på expansionsventilen eller för lite kylmedia. Avluftstemperaturen borde ligga några grader lägre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!