Jag köpte vid årskiftet en on-off pump, självmonterbar, storlek 8 för att värma garage och förråd. En Toshiba RAS-10 värmer huset i övrigt.
Ultimaten gick 2 timmar, antagligen för lite köldmedie i ute delen, 407C. De skickade en ny utedel, nu med ok mängd av köldmedie. Man kan avgöra det på avfrostningsbilden på förångaren. Den gick 6 timmar. Puh!
Jag kom till den slutsatsen att det fanns en läcka i innedelen eller rörslangarna, kopplingarna var täta.
Ultimate hade då slut på ytterliggare utedel och frågade om jag ville ha en större. Kollade deras hemsida för att få data om denna och upptäckte då att de nu hade nya pumpar med 410A. Jag diskuterade med dem och jag fick en inverter 10 i utbyte. Den har gått en månad nu utan problem. Dock får man hålla ett öga på avfrostningen ibland räcker inte tiden till för komplett avfrostning.
Jag har mer eller mindre "plockat isär" alla pumparna för att se hur de är utförda. Det är en väldig skillnad mellan de nya och de gamla i allt, generationsväxling! Den nya är mycket bättre, den har f.ö. en Hitachi scroll kompressor med värmare och trågvärme med avtagande effekt vid högre temp.