Hej!
Jag har precis fått en bergvärmeanläggning (Nibe S1155/16) med FTX (Nibe ERS 10-500) installerad i ett totalrenoverat hus från 1965. Allt är ännu inte riktigt klart med anläggningen, men bergvärmepumpen är igång likaså FTX. T ex är inte alla don för FTX på plats i rummen etc.
Har dock problem med förvärmaren som monterats på uteluftsintaget på FTX. Är det ngn som har kunskap om hur en förvärmare fungerar?
Förvärmaren kopplas in till FTX och då väljer man samtidigt vilken max effekt den skall kunna ge. För mig är den inställd på 1800W, dvs max, genom hur den är kopplad till FTX-tillbehörskretskort. (den kan ställas in på från 300W, 600 W, 900W, 1200 W, 1500W och 1800W).
Just nu startar förvärmaren vid några minusgrader och går då med full effekt. Temperaturen på avluft (luft som FTX skickar ut) är då ca 22 grader. Frånluft är ca 19,5 grader och tilluft ca 19 grader. Värmeåtervinningen fungerar alltså inte.
Vad är det som styr att förvärmaren startar? Om det är uteluftstemperaturen, en givare BT23 som sitter ca 500 mm innan förvärmaren och mäter temperaturen på den uteluft som kommer in, så borde jag väl kunna ställa in den temperaturen? Det går ej att ställa in den vad jag kan hitta. Om det är temperaturen på avluft, som går att ställa in, så verkar det inte fungera. Den är inställd på 0 grader. Dvs avluft får inte understiga 0 grader. Förvärmaren startar långt innan avluften droppar till 0 grader.
Förvärmaren ska förhindra att kondensvattnet fryser i värmeväxlaren. Men så länge temperaturen på avluften inte är under 0 grader, vilket den är inställd på att inte understiga, så bör väl det inte vara några problem?
Är det någon som vet hur förvärmaren på ett Nibe system fungerar och vad som styr att den går igång?
Med vänlig hälsning, Robert