För ett par år sedan hade rekommendationen varit uppenbar, förlita dig helt på värmepumpen för värme.
Idag är det inte lika uppenbart, kanske ska man ha en vattenmantlad kamin med bra kapacitet också, om elen fortsatt skall vara dyr.
I så fall vet jag faktiskt vad jag skulle rekommandera, men en acktank på 300-500 liter tillsammans med en "billig on/off-värmepump" och en vattenmantlad kamin kanske inte vore helt fel, speciellt om ni har tillgång till billig ved?
Fördelen med acktanken är att värmepumpen själv stänger av sig när du börjar värma tanken över börvärde med vedeldningen.
Nackdelen är att de flesta värmepumparna inte klarar så hög returtemp innan de larmar - JAG vet inte exakt hur det där går bygga ihop till en väl fungerande lösning, men OM det går så kanske det inte är så tokigt.
Å andra sidan, i ett nytt välisolerat hus med bergvärme och FTX borde det inte gå mer än kanske 4000-5000 kWh för värme och varmvatten, det kanske man kan klara även om elen är dyr?
Ingjuten golvvärme är trög, så att värma med en vanlig braskamin gör nog att det kan störa regleringen rätt betydligt.
Om du börjar elda när ni kommer från jobbet, så blir det först för varmt inne, golvvärmen stänger ned, och när det åter är lagom varmt så är det natt, och du har slutat elda, och det blir kallat inne innan golvvärmen "Kommit igång igen".
Inte helt enkelt.