Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parhus i tvÃ¥ vÃ¥ningar som behöver kylas  (läst 667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AS

  • Gäst
AS
Parhus i två våningar som behöver kylas
« skrivet: 15 januari 2023, 14:26:46 »
Hej!

Behöver kyla huset, särskilt ovanvåningen. Det är rätt begränsat med ställen att placera innerdelen. Den övre väggen är alltså också grannens vägg, så där kan vi inte placera.

Vad vi vet hittills är att vi ska ha luft-luft och då t.ex en Mitsubishi Hero eller liknande.
Grannen kör en AC ovanför det vänstra sovrummets dörr (övre plan), dvs precis vid trappan. Det har fungerat bra för honom, men eftersom det är ett parhus där vårat hus vätter mot syd+väst och grannens syd+öst så har vi större problem med värmen. Det är dessutom inte jättemycket utrymme ovanför dörren, så risken är att man får ta en lite mindre/sämre modell här.

Andra alternativet som jag ser är att placera i sovrummet, riktat mot sovrumsdörren.

Vad ser ni för möjliga alternativ, om några, utöver de jag nämner? Och vad tycker ni om de två alternativen som ligger på bordet just nu?

Tilläggas bör att huset är svart trä + glas, så det är helt klart en rejäl utmaning med värmen på sommarhalvåret.

Tacksam för hjälp!



Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Parhus i två våningar som behöver kylas
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2023, 16:10:56 »
Jag skulle placera utdedelen under badrumsfönstret....stående på terrassen. Då blir den osynlig utifrån.

Innerdelen skulle jag placera i allrummet.

Då kan ni använda maskinen nattetid utan att störas.......och sovrumsdörrarna kan stå på glänt mot den svala luften i allrummet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

AS

  • Gäst
AS
SV: Parhus i två våningar som behöver kylas
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2023, 10:04:36 »
Jag skulle placera utdedelen under badrumsfönstret....stående på terrassen. Då blir den osynlig utifrån.

Innerdelen skulle jag placera i allrummet.

Då kan ni använda maskinen nattetid utan att störas.......och sovrumsdörrarna kan stå på glänt mot den svala luften i allrummet.
Tack! Det är ju ett intressant förslag, men den kommer absolut synas utifrån. Är inte helt ensam att avgöra om det är OK eller inte :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!