Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 Högtryckslarm (50)  (läst 2050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #15 skrivet: 30 december 2023, 19:29:22 »
Prova dra ut tunna sladden till cirkpump, 0-10v då går den 100% hela tiden, och se om den startar då

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #16 skrivet: 30 december 2023, 19:31:40 »
Beror vad för filter, sitter det handtag pÃ¥ det sÃ¥ gÃ¥r bra att stänga och öppna, men du ska ha en segersäkringstÃ¥ng fÃ¥r att bort lÃ¥sringen. Är det bara en klump med en sexkant sÃ¥ kommer det att spruta vatten. Du mÃ¥ste hitta en massa ventiler sÃ¥ det gÃ¥r att stäng in den. sitter 2 st vid cirkpumpen, om det sen finns en nÃ¥gon annanstans pÃ¥ rör som är till värmen sÃ¥ är det bra. Sen ytterligare, sitter exspansionkärlet i VP  eller utanför. Kan vara kopplat pÃ¥ returen frÃ¥n huset och ingen kran. Blir dÃ¥ att tappa ur sÃ¥ trycket blir noll.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #17 skrivet: 30 december 2023, 19:44:34 »
Smutsfiltret fick jag bort. Vred först pÃ¥ ventilen intill enligt en idé jag fick i annat forum. Inget vatten sprutade ut men nÃ¥gra fÃ¥ droppar rann ut.  Massor av skit där inne i filtret. Blir spännande att se om det nu rengjorda filtret avhjälper problemet. Blir lÃ¥nga minuter en stund framÃ¥t nu….
« Senast ändrad: 30 december 2023, 19:59:07 av NiJa »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #18 skrivet: 30 december 2023, 20:33:05 »
Nu får jag istället larm om att högtryckspressostaten har löst ut. Suck. Några ideér vad jag ska göra? Pumpen verkar inte bli av med värmen den producerar.

Alltså både larm 162 och 163.


Går det att ställa in pumpen så att jag åtminstone får varmvatten (kan elda för värme i huset och köra luft-luftpump)?
« Senast ändrad: 30 december 2023, 21:48:25 av NiJa »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #19 skrivet: 30 december 2023, 22:01:47 »
Om du inte får cirkulation, får du inget varmvatten heller.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #20 skrivet: 30 december 2023, 22:24:07 »
Om du inte får cirkulation, får du inget varmvatten heller.

Ok.
När lilla sladden till cirkulationspumpen är utdragen laddar den sakta på varmvatten. Finns det någon risk med att ha lilla sladden utdragen hela tiden?

Har även ställt in pumpen på varmvatten 180 minuter och värme 0 minuter i inställningen meny 4.9.1 (driftprioritering).

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #21 skrivet: 31 december 2023, 06:00:46 »
nej inte mer än att den går 100% hastighet hela tiden, blir svårt göra vv med den i det läget, eftersom den sänker hastighet vid vv tillv, men funkar den inte så kvittar det.
Jag var i fredags kl 18 och flyttade över en motor från en gammal kbpump åt en kund, för att de skulle ha värme över nyår, tills den nya cirkpumpen anländer.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #22 skrivet: 31 december 2023, 08:03:32 »
Vad är detta med cirkpumpar som ger upp?? Är det dom nyare elektroniska som inte pallar i längden? Vi bytte våran alldeles nyligen men det var en av gamla typen I-II-III som hade fungerat felfritt i tretton år och som började föra lite skramlamde oljud. Nu sitter det en WILO elektronisk adaptiv historia där, är det dom man nu ska gå och oroa sig för??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #23 skrivet: 31 december 2023, 08:54:55 »
Nu vill pumpen inte göra varmvatten längre. Suck.

Varför lyser cirkulationspumpen grönt (en liten diod) om det nu är den som är trasig?

Har på något sätt kommit in massor av luft i systemet när jag återigen luftade. Gjorde ju samma sak igår tills den lilla luften försvunnit. Hur kan det ha kommit in luft på 12h?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #24 skrivet: 31 december 2023, 09:00:02 »
Storhelg och Fimbulvinter.  help

Not great, not terrible.

Mycket luft säger du, "droppar bara lite vatten", låter nästan som att du har läckage någonstans? Vad har du för tryck?
« Senast ändrad: 03 januari 2024, 10:18:39 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #25 skrivet: 31 december 2023, 09:23:33 »
Storhelg och Filmbulvinter.  help

Not great, not terrible.

Mycket luft säger du, "droppar bara lite vatten", låter nästan som att du har läckage någonstans? Vad har du för tryck?

1,4 bar

Har dessutom nyårsbjudning senare idag. Springer mellan pumpen, detta forum och all matlagning. Dessutom snöskottning. Det frestar på!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #26 skrivet: 31 december 2023, 09:27:14 »
Så trist att höra, och så typiskt, vår diskmaskin la en gång av mitt i juldisken, det var säkert inprogrammerat, kul att handdiska allt efter alla gäster!! Men bättre än att inte ha värme och vv så klart

Citera
Varför lyser cirkulationspumpen grönt (en liten diod) om det nu är den som är trasig?

Bara för att den lyser behöver den ju inte snurra. Har du kollat om du kan höra skillnaden om du ändrar på dess hastighet?

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #27 skrivet: 31 december 2023, 09:44:40 »
Så trist att höra, och så typiskt, vår diskmaskin la en gång av mitt i juldisken, det var säkert inprogrammerat, kul att handdiska allt efter alla gäster!! Men bättre än att inte ha värme och vv så klart

Bara för att den lyser behöver den ju inte snurra. Har du kollat om du kan höra skillnaden om du ändrar på dess hastighet?

När jag känner pÃ¥ cirkulationspumpen verkar den gÃ¥. IgÃ¥r kväll fick jag via don pablos tips pumpen att sakta, sakta göra varmvatten. Satte tillbaka sladden innan jag la mig och nu pÃ¥ morgonen droga jag ur samma sladd men dÃ¥ vägrar den göra varmvatten . 

Blir en riktigt kall (och därmed snabb) dusch innan gästerna anländer gissar jag….

Men än finns hopp om hjälp i detta forum!!!  :)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #28 skrivet: 31 december 2023, 10:18:17 »
Larmet just nu, nr 52 (temperaturbegränsarlarm), medför någon form av drift av pumpen. Den gör värme och jag ser att returvattentemperaturen stiger. Typ lite bra men just nu hade jag hellre sett att den skulle göra varmvatten. Men den kanske ändrar sig om en stund. Verkar vara alla larm typ samtidigt. Skiftar lite om jag stänger av och sen slår på pumpen.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #29 skrivet: 31 december 2023, 10:27:01 »
Larmet just nu, nr 52 (temperaturbegränsarlarm), medför någon form av drift av pumpen. Den gör värme och jag ser att returvattentemperaturen stiger. Typ lite bra men just nu hade jag hellre sett att den skulle göra varmvatten. Men den kanske ändrar sig om en stund. Verkar vara alla larm typ samtidigt. Skiftar lite om jag stänger av och sen slår på pumpen.

Smältvattenbuggen, kortslutning på styrkortet? :S
Men samtidigt tyder luftmängden på läckage...(?)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!