Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 Högtryckslarm (50)  (läst 1992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #30 skrivet: 31 december 2023, 10:41:43 »
Smältvattenbuggen, kortslutning på styrkortet? :S
Men samtidigt tyder luftmängden på läckage...(?)
Ja, det är med min lekmannakunskap inte supertydligt vad som är fel…..

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #31 skrivet: 31 december 2023, 11:39:18 »
Har du tblarm 52 så måste du resetta tempbegränsaren, annars funkar inte elpatron.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #32 skrivet: 31 december 2023, 13:01:43 »
Har du tblarm 52 så måste du resetta tempbegränsaren, annars funkar inte elpatron.
Tack! Det gör att pumpen går just för stunden. Får se hur länge det varar.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 Högtryckslarm (50)
« Svar #33 skrivet: 01 januari 2024, 11:37:01 »
Statusuppdatering:

Efter alla olika larm och först ha rengjord smutsfiltret (som var riktigt smutsigt), luftat systemet och sen gjort flera omstarter av värmepumpen kvarstod många larm. Tipset om att resetta temperaturbegränsaren gjorde susen! Pumpen har nu gått i 22 timmar utan larm!  :) Nu på morgonen satte jag även tillbaka ”den lilla sladden” till cirkulationspumpen. I samband med det avluftade jag återigen systemet. Denna gång bara lite luft.

Fantastiskt stort tack till er som kommit med kloka råd. Framförallt vill jag lyfta fram Dan pablo!


Min gissning är att det var (iallafall hittills) en kombination av smutsen i filtret samt luft som verkar ha kommit i omgångar när jag avluftat. Tyckte att jag gjorde det rejält första gången men man kanske ska göra det i flera omgångar…


Vad gäller smutsfiltret skrev jag tidigare att jag först vred på ventilen intill och sen öppnade ”bulthuvudet” som täcker filtret. Då kom bara några droppar vatten och filtret kunde tas ut och rengöras. En tång och skruvmejsel behövdes för att få bort klämringen.

När jag senare samma kväll tänkte kolla filtret igen (larmen fanns då kvar och jag tänkte kolla om filtret var igensatt igen) forsade det fram vatten när jag började skruva upp bulthuvudet. Detta trots att samma ventil intill var åtdragen på exakt samma sätt som när jag gjorde det några timmar tidigare och allt då gick helt perfekt.

Kanske hjälper ovanstående information någon i framtiden. Nu fortsätter jag att hålla tummarna att pumpen ska gå lika fint som den gör just när detta skrivs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 349
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!