Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline  (läst 797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alex92

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT Greenline
« skrivet: 13 januari 2023, 11:55:52 »
Hej,
Jag har en liten fundering.
Min pump är inställd på varmvatten 48grader med en inställd diff på 5grader.
Då ska alltså produktion bli mellan ca 48-53 grader om jag förstår det rätt.

Har flertalet gånger sett pumpen ligga på 55-56 grader när det står att börvärdet ska vara 48.

Jag har ingen extravärme för Legionella.

Så min fundering är varför det blir så?
Ivt greenline HT C7 2003

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 9794
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2023, 14:37:47 »
Är varmvattentemperaturen, GT3, inställd på 48 grader och kopplingsdifferensen är 5 grader startar varmvattenberedningen vid 45,5 grader och stannar vid 50,5 grader. Varmvattengivaren sitter långt ner på beredaren så temperaturerna i toppen blir högre.

Jag förmodar att 55-56 grader är temperaturen på utgående värmebärare. Den ligger ett antal grader högre än vad varmvattengivaren visar i och med att utgående värmebärare kyls på sin väg ner genom beredaren. På min pump skiljer det 6 grader mellan inställd varmvattentemperatur och utgående värmebärare när pumpen stannar. Är det en kraftigare pump än min är det rimligt med större differens. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Alex92

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Karma +0/-0
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2023, 15:27:43 »
Tack, då vart jag lite klokare.

Det är en Rego 634 HT C7 som är 20 år nu, så har börjat kika på en ny pump då min lokala leverantör sa att det är 6 månader leveranstid för en ny pump.

Den har fungerat klockrent med undantag att shunten hängt sig lite nån enstaka gång och att det knäpper i radiatorerna varje gång pumpen hoppar igång.

Ivt greenline HT C7 2003

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Karma +19/-4
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2023, 16:42:08 »
Är det Rego 634 kan det vara så att varmvattenberedningen startar vid inställt värde, i det här fallet 48 grader, men jag tror inte det.

Hur många timmar har kompressorn gått?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Alex92

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Karma +0/-0
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2023, 18:33:19 »
Finns det någon meny som visar hur länge specifikt kompressorn har gått?
Har nämligen för mig att ägarna innan mig pratade på att kompressorn var bytt runt år 08-2009 pga blixtnedslag.

Pumpen står iallafall på 3.537timmar
450 tillsatstimmar
« Senast ändrad: 13 januari 2023, 21:04:45 av Alex92 »
Ivt greenline HT C7 2003

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Karma +19/-4
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2023, 09:53:14 »
Om elektroniken överlevde blixtnedslaget är det förmodligen ett minustecken framför 3537. I så fall är antalet drifttimmar ca 68000 vilket blir 3400 timmar per år.

Men då kompressorn är utbytt har den förmodligen inte gått mer än ca 40000 timmar. Den bör kunna gå lika många timmar till. Blir det något fel på pumpen skulle jag tro att det är så pass billigt att åtgärda att det inte finns någon anledning att byta pump bara för att resten av pumpen är 20 år. 

Utloggad Alex92

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Karma +0/-0
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2023, 22:53:22 »
Ska kolla om jag ser något minustecken när jag kommer hem, tack för det lite lugnande beskedet.

Jag har börjat läsa lite trådar här inne och jag upplevde som flertal andra att jag hade många starter per dygn.
Har inget exakt antal. men nu när tempen är runt 0grader så har det nästan varit 2 starter i timmen och det skulle alltså resultera i ca 40-48 om dagen.
Så jag ökade värmeK. koppli. Diff. Från 5 grader till 7.
På ca 12h hade tempen i huset ökat med 1-1.5 grad.
Och pumpen startade betydligt färre gånger.

Är det normalt att tempen i huset ökar?

Och isåfall ska jag justera ner kurvan eller gå tillbaka till föregående inställningar?
 Vill optimera pumpen så bra som möjligt i dessa tider då elpriset kostar skjortan.
Ivt greenline HT C7 2003

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Karma +19/-4
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2023, 10:14:31 »
Justera ner värmekurvan. När man ändrar något kan det bli sekundära effekter beroende på att IVT:s sätt att styra pumpen med en start- och en stopptemperatur. Ökar man t.ex. farten på cirkulationspumpen blir det svalare inne då givaren som styr pumpen sitter på returledningen.

Att det blev varmare inne i det här fallet beror nog på att pumpen får arbeta längre tid för att höja temperaturen en grad i slutet av en körning jämfört med i början. Medeltemperaturen på värmebäraren blir högre under den tid pumpen går. Detta gör också att COP blir sämre när kopplingsdifferensen ökas men från 5 till 7 grader är det bara några tiondels procent försämring. Ökar man till 10 grader blir det upp mot någon procent men då börjar det nog också bli problem med att man börjar märka att rumstemperaturen svajar. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!