Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temp till och frÃ¥n pump?  (läst 1036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temp till och från pump?
« skrivet: 12 januari 2023, 23:11:01 »
Hej gott folk, jag undrar lite över vad ni har för temp till och från pumpen vid olika temperaturer ute?
Min panna är en EcoEl / EcoAir från 2005 och diffet är runt 10 graders skillnad vid 0 grader, vid -7 grader är det runt 8.
Min bror son har en nyare årsmodell av CTC har bara en diff på runt 3 - 4 grader?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temp till och från pump?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2023, 08:12:16 »
Hans kanske är varvatalsstyrd och din on/off?
Man brukar ju säga att 5-10 grader är OK, men på en inverter som går på dellast blir det ofta lägre DeltaT.
Typ av köldmedia påverkar också, men rent generellt är ju de flesta moderna radiatorsystem dimensionerade för ett deltaT på 10 grader vid DUT (55/45 grader) - så det är väl mot de temperaturerna som värmepumpstillverkarna designar sina maskiner.
Golvvärme designas gärna för runt 4-5 graders DeltaT som jag uppfattat det, så med golvvärme ska man ha lägre deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temp till och från pump?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2023, 11:14:18 »
Detta ställer man in på laddpumpen på din EcoEl.
Den ska justeras in enligt manualen.
Om den redan går på max så får du kolla om det är nått smutsfilter på rören till/från värmepumpen eller om det behöver luftas på utedelen?
« Senast ändrad: 13 januari 2023, 11:16:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temp till och från pump?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2023, 15:05:19 »
Hej igen och tack för de svaren jag fick.
Nu var ju inte frågan om vad man borde ha, utan vad ni faktiskt har på era maskiner.
Och 5 - 10 graders skillnad på diffet är en jäkla skillnad. Man vill ha så mycket diff som möjligt egentligen.
Men som sagt, vill gärna veta vad ni har för pumpar och vad ni faktiskt har i diff.
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Temp till och från pump?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2023, 15:52:53 »
Man vill ha så mycket diff som möjligt egentligen.

Varför det?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KTM Gurra

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temp till och från pump?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2023, 16:04:34 »
Har samma uppsättning men några år nyare (2012)
Ligger ganska "spot on" idag med 6 grader vid 2-3 plus ute.
Då står pumpen på lägsta hastigheten.
EcoEl+Air 107 2012
80+80 (två våningar) 50-tals tegelhus

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
SV: Temp till och från pump?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2023, 10:08:38 »
Bu har jag lite nyare saker så ger jag mina siffror är det äpplen och päron. Jag har en 610M som sålunda är varvtalsstyrd och laddpumpen är ställbar från programvaran. Det är +5 ute och delta på laddkretsen är endast 4 grader med laddpump på 20%. Pumpen står mest och småfnyser lite vid 30 rps. Radiatorkretsen som är enrörssystem har delta på 5 grader. Går inte att jämföra med onoffare.

Att få ner laddpumpen till 20% krävde lite experimenterande då programvaran inte gärna vill gå under 25% men i julhelgen hade webservern hängt sig så jag startade om innedelen och då hoppade den ner till 20% och om delta blir för stort går den upp till 25%. CTCs algoritmer är rena svarta hålet, varje gång man tror sig veta hur något funkar blir man snart motbevisad.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temp till och från pump?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2023, 16:27:29 »
Varför det?

Desto snabbare du kommer upp i temperatur såklart så slipper pumpen jobba mer än nödvändigt.
Gjorde ett test för en stund sedan, satte c pumpen på 3an och då var diffet på 4 grader, sätter jag den på 1an så får jag ut 10 graders diff, så det måste väl ändå betyda att jag kommer snabbare upp i önskad temp så kan pumpen stå still resten av tiden
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temp till och från pump?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2023, 17:05:09 »
Bu har jag lite nyare saker så ger jag mina siffror är det äpplen och päron. Jag har en 610M som sålunda är varvtalsstyrd och laddpumpen är ställbar från programvaran. Det är +5 ute och delta på laddkretsen är endast 4 grader med laddpump på 20%. Pumpen står mest och småfnyser lite vid 30 rps. Radiatorkretsen som är enrörssystem har delta på 5 grader. Går inte att jämföra med onoffare.

Att få ner laddpumpen till 20% krävde lite experimenterande då programvaran inte gärna vill gå under 25% men i julhelgen hade webservern hängt sig så jag startade om innedelen och då hoppade den ner till 20% och om delta blir för stort går den upp till 25%. CTCs algoritmer är rena svarta hålet, varje gång man tror sig veta hur något funkar blir man snart motbevisad.


Även om detta var att jämföra päron med äpple så var det ändå en del nyttig info.
Jag har tänkt i banorna att köpa en varvtalsstyrd utedel och behålla min gamla innerdel, men om jag förstått det rätt så kan man inte koppla ihop de
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Temp till och från pump?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2023, 18:07:26 »
Desto snabbare du kommer upp i temperatur såklart så slipper pumpen jobba mer än nödvändigt.

Jag håller inte med om det. Den effekt pumpen ger ändras inte mycket om differensen är 4 eller 10 grader. Det kanske skiljer någon procent. Det antal timmar per dygn pumpen måste gå för att hålla huset varmt blir oförändrat. Under den tid det tar för pumpen att öka temperaturen på vattnet värms huset. Blir den tiden kortare har huset tillförts ett mindre antal kWh värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temp till och från pump?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2023, 08:15:38 »
Enkelt förklarat så värms ju huset av "medeltempen" mellan fram och returtemp.
Har du stor deltaT måste framledningstempen vara högre för att du ska få varmt inne, har du låg deltaT så behöver framledningstempen inte vara lika hög.

45/35 är "samma sak" som 42.5/37.5 om man ser det ur perspektivet hur mycket huset värms av värmepumpen.
Snittet blir 40 grader.
De allra flesta värmepumpar har högre COP och spar mer pengar om deltaT ligger åt det låga hållet, MEN - flödet kan bli så högt att radiatorsystemet slits mer än det är designat för.
Över tid kan allt för höga flöden nöta hål på utsatt punkter i rörsystemet.

För låga flöden kommer att ge dåligt flöde i delar av systemet eftersom systemet en gång i tiden var designat efter ett specifikt mottryck, dribblar man för mycket med det så kan man få radiatorer som helt enkelt blir utan flöde.

Sedan -89 eller nåt sånt skall alla vattenburna system vara designade för 10 graders deltaT vid DUT (55/45°C vid DUT)
Tidigare kunde de vara designade för 20 graders deltaT (80/60)
« Senast ändrad: 16 januari 2023, 08:17:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!