0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt bostadshus kallas envånings med "inredd vind" på kanslisvenska..bottenvåningen är 90 + 30m2. (Se min profilbild)Den "inredda vinden" består av 5 sovrum totalt 48m2 +en trapphall 20m2 +4 kattvindar 12m2. Summa 80m2Jag håller en inomhustemperatur på 21°C i huset och gör av med 6MWh/år till uppvärmning o VV med 8kW BVP. - Vad blir resultatet map uppvärmningsenergi om jag sänker i sovrumstempen på övervåningen till 15°?- Hur långtid tar det att återvärma dem till 21°? -Alternativt ordna med dörr till övervåningstrappen och sänk tempen i hela övervåningen 80 m2 till 15°?
Grovt uppskattat säger man att man sparar 5% per grad man sänker värmen. 6 grader blir alltså 30% men då för 80 kvm. Husets uppvärmda yta är vad jag förstår 200 kvm. 80 av 200 är 0,4 och det gånger 30% innebär en sänkning på 12% av totala energiförbrukningen för värme exklusive varmvattnet. Varmvattnet för en familj på 4 personer brukar uppskattas till brutto 4500 kWh/år som med värmepump blir ca 1500 kWh/år netto.
Tack Josth!! Precis det svar jag ville ha! Nu gäller det att få min Ngenic Tune att vara med på noterna också, den borde kunna adaptera sig själv....