Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermina villa 60 - VP larm - hittar ej det i manualen  (läst 618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flyttade i december till en villa i Stockholm med en Thermina Villa 60 som körs via bergvärme. IgÃ¥r upptäckte jag att det var en liten vattenpöl under VP:en en pöl, jag torkade bort det igÃ¥r natt och idag sÃ¥ ser jag lite vatten som runnut ut igen 2x10cm.  I displayen stÃ¥r det "VP Larm" och den röda larmlampan lyser. Det dyker även upp "RUM ej anslut." Den har slutat gÃ¥ och lÃ¥ter inget samt att den verkar bara gÃ¥ pÃ¥ el nu och inte köra kompressorn.

Jag har försökt kontakta servicenumret som står på värmepumpen men är orolig att jag inte kommer få tag på någon förens måndag.

Jag har inte sett någonstans i menyn att den går att starta om eller återställa larm och "RUM ej anslut." hittar jag inte i manualen vad det betyder.

NÃ¥gon som vet vad det kan vara?

Varför läcker den vatten?

Finns det något jag kan göra eller är det bara vänta på service.

Går VP att återställa eller vad gör man?






 



Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermina villa 60 - VP larm - hittar ej det i manualen
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2023, 13:29:46 »
Startad 1997. Tyvärr inget att lägga pengar på. Köp en ny bergvärmepump. Tyvärr långa levtider just nu. Kolla med vaillant dom kan ha hemma.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Thermina villa 60 - VP larm - hittar ej det i manualen
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2023, 16:36:54 »
Kompressorn har gått nästan 108 000 timmar. Det tror jag är dokumenterat rekord här på forumet.

Rum ej anslut betyder nog bara att det inte finns någon rumsgivare installerad. Det har inget med det aktuella problemet att göra.

Svårt att säga varför den läcker vatten. Ofta är det varmvattenberedaren som har korroderat så att det har blivit ett hål någonstans. Det kan också vara elpatronen. Ta loss frontplåten och försök se varifrån vattnet kommer. Det är lite konstigt att pumpen inte fungerar trots läckaget. Kanske det har kommit vatten på elektroniken någonstans.

Pumpen har gjort sitt, 25 Ã¥rs drift är ett bra livsverk. Men med dagens elpriser vore det ju bra att kunna fÃ¥ ut nÃ¥gra timmar till sÃ¥ att huset kan värmas även om varmvattenberedaren läcker. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermina villa 60 - VP larm - hittar ej det i manualen
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2023, 20:19:35 »
Tack, för svar vet att den är gammal och hade hoppas på att den skulle gå ett år till och då kunna ta ett beslut i lugnt och ro.

Det meddelandet med RUM ej anslutet har jag inte haft tidigare, så tänkte att det kanske hade någonting med det att göra. Om sensorn har hoppat ur och den inte vet vad den ska värma men samtidigt verkar den värma med elen nu.
Har testat att starta om den men efter ett tag får jag samma meddelande.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Thermina villa 60 - VP larm - hittar ej det i manualen
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2023, 21:32:41 »
Om rumsgivarfelet är samtidigt med vattenläckaget kan det ha kommit vatten på elektroniken någonstans så att reglersystemet reagerar på att det är ett orimligt värde på givarens resistans.

Rumsgivaren är bara till för finjustering. Utegivaren ska tillsammans med värmekurvan klara av att hålla rätt temperatur inne om värmekurvan är rätt inställd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermina villa 60 - VP larm - hittar ej det i manualen
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2023, 10:43:01 »
Häftigt och se kompressor timmarna.  Är ganska säker pÃ¥ att maskinen körs med R404a  vilket är en lÃ¥g/medium köldmedia sÃ¥ hetgasen varit lÃ¥g. Därav sÃ¥ mÃ¥nga timmar man fÃ¥tt ut.

Det är såhär en pump ska se ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!