Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 3800I EW  (läst 982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddanBosch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch 3800I EW
« skrivet: 06 januari 2023, 21:34:57 »
Hej

Jag skulle vilja börja att berätta att jag har väldigt begränsad kunskap i området men skall försöka förklara mitt problem så utförligt som möjligt. Säg till om ni saknar nått så återkommer jag med bilder eller mer info.

Vi bor i ett tvåvåningshus från 00-talet på 140m2 där vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen. För 2 år sedan bytte vi vår Nibe 360 till en Bosch 3800i EW och efter installationen så har vi upplevt större värmeskillnader mellan övervåningen och undervåningen. Vi hade inte detta problemet innan bytet.

Dagen efter den nya frånluftsvärmepumpen monterades märkte vi snabbt att det blev kallt på undervåningen och väldigt varmt på övervåningen.

Jag kontaktade firman som kom hit och de vred pÃ¥ ventilen som jag markerat i bild Pump1. Han lämnade och dagen efter sÃ¥ var det kallt pÃ¥ övervÃ¥ningen och varmt pÃ¥ undervÃ¥ningen, alltsÃ¥  tvärtom mot innan. Jag kontaktade firman igen och de sa att jag skulle prova mig fram och vrida upp ventilen till hälften. Det blev bättre men tyckte att det var svÃ¥rt att hitta en bra balans mellan dom olika vÃ¥ningarna. Jag kontaktade firman Ã¥terigen och de sa att jag kunde vrida upp värmen pÃ¥ pannan ett par grader tills värmen ökar pÃ¥ övervÃ¥ningen. Det slutade med att vi förra Ã¥ret hade en temperatur pÃ¥ pannan pÃ¥ 24 grader vilket jag tycker är för högt. I Ã¥r sÃ¥ har vi helt enkelt blivit tvungna att dra ned värmen och pga rÃ¥dande situation skulle jag vilja fÃ¥ det fixat en gÃ¥ng för alla.

Jag har bifogat några bilder som kanske kan förklara ventilens funktion samt hur systemet fungerar. Jag ser även att vi har Grundfos pump samt en pump i frånluftsvärmepumpen men förstår inte varför man har två pumpar. Se bilder.

Kan nån hjälpa mig att förklara vad problemet är samt vad jag skall göra för att fixa det?

Mvh Freddan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 3800I EW
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2023, 22:28:38 »
Golvvärmeshunten behöver en egen cirkulationspump för att värmevattnet ska cirkulera bra i golvslingorna. Kanske har det blivit fel på den cirkulationspumpen eftersom golven är kalla nu? Annars borde det fungerat att öppna injusteringsventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800I EW
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2023, 22:48:50 »
Den ventilen har en strypfunkrion. Blir GV för varmt så stänger du till ca 1 markering till att börja med och kanske till nästa markering 1 dygn senare. Det gör att det blir mer flöde till raddarna 1 trappa upp. kan bli några vändor för att få ihop det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!