Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 310P | Tryckknapp kanalväljare och varmvattenfrÃ¥ga  (läst 777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Dingwell

  • Gäst
Christian Dingwell
NIBE Fighter 310P | Tryckknapp kanalväljare och varmvattenfråga
« skrivet: 03 januari 2023, 23:54:42 »
Hej!

Förhållandevis nybliven husägare som aldrig behövt tänka på värmesystem/ventilation för villa innan. Kretskortet/kanalväljaren på pumpen förstod jag tidigt var något som spökade. När man klickar på kanalväljaren börjar det blinka |||||||| i displayen följt av 0450 följt av ||||||||. Det i kombination med kalla element och hög elförbrukning medförde att jag betalade för en service på pumpen omgående efter att vi flyttat in. Servicemannen rekomenderade att byta kretskortet vilket jag ändå avstod från att göra eftersom pumpen i övrigt ändå fungerar fint efter utförd service.

Men efter att ha tittat i forumet här läste jag om folk som trots allt efter lite meck fått fram lite värden utan att behöva byta ut hela kortet. Någon hade lött, någon hade bytt knappen för kanalväöjaren, någon hade testat att trycka annorlunda på knappen m.m. Så nu har jag stått hela kvällen och tryckt på knappen på alla tänkbara sätt jag kunnat komma på och tro det eller ej, jag har faktiskt fått fram några värden som jag nu har frågor kring.

Mina värden:
01 51
02 30
03 02
04 13
05 13
06 10
07 05
08 49
09 --
10 30
11 00
12 00
...sedan får jag inte fram fler värden trots upprepade försök. Displayen bara blinkar |||||||| 04 50 ||||||||

Vad vi upplever som en liten brist i vårt hus är att vi får spola vatten väldigt länge innan vi får varmt vatten ur kranen. Vi spolar/slösar därmed mycket vatten på ett sätt vi inte gjort i tidigare bostäder. Men det kan väl inte ha med pumpens värden att göra eller? För vattnet blir ju varmt till slut. Rören kanske däremot är dåligt isolerade så allt vatten som ligger i rören konstant är kallt? Vad tänker ni om värdena som jag fått fram, ser det bra ut? Vi är nöjda med temperaturen i huset och elförbrukningen. Vi tror vi ligger i ett lågt spann sett till husets ålder och konstruktion.

Ser fram emot era tankar och jag är glad att jag hittat detta forum som redan gett mycket intressant läsning.

God fortsättning på er!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
Spolandet beror på vattnets volym mellan pump och kran. Det är inget att göra åt, eller ja VVC kan man montera om i vissa fall om man vill, så det blir som en lägenhet.
Men inget är fel på själva pumpen så sett.
Det ser ut som att det ger skralt med billig energi om huset är normalstort och kompressorn hade gått minst 10 minuter när du fångade värdena. Baserat på kanal 4 och 5 som visar lite för höga värden.

"Alla streck" är en omstart, 0450 är förmodligen mjukvarunummer. Det ser samma ut om du stänger av med strömbrytaren och startar igen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det kan vara så att kompressorn nyss har startat när kanal 08 gått ner till 49 grader. Därför har i så fall kanal 04 och 05 bara hunnit sjunka till 13 grader. Man bör läsa av fler gånger och när kompressorn hunnit gå en stund.

Kanal 07 kan inte visa 05 utan i så fall -05, annars stämmer inte övriga värden på kanal 02, 03, 10 och 11.
« Senast ändrad: 04 januari 2023, 09:20:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Christian Dingwell

  • Gäst
Christian Dingwell
SV: NIBE Fighter 310P | Tryckknapp kanalväljare och varmvattenfråga
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2023, 16:51:39 »
Spolandet beror på vattnets volym mellan pump och kran. Det är inget att göra åt, eller ja VVC kan man montera om i vissa fall om man vill, så det blir som en lägenhet.
Men inget är fel på själva pumpen så sett.
Det ser ut som att det ger skralt med billig energi om huset är normalstort och kompressorn hade gått minst 10 minuter när du fångade värdena. Baserat på kanal 4 och 5 som visar lite för höga värden.

"Alla streck" är en omstart, 0450 är förmodligen mjukvarunummer. Det ser samma ut om du stänger av med strömbrytaren och startar igen.

Hej och tack för svar!

Jag hade stått och pillat vid maskinen länge (kompressorn ur drift) när ovanstående värden togs fram. Sorry. Försökt ta nya värden i dag men i dag trilskas kanalväljarknappen ordentligt och maskinen startar om sig själv varje gång.

Men vid första försöket att ta ut nya siffror fick jag fram följande

01 53
02 28
03 02
04 01

men sedan tog det stopp tyvärr (precis som det tog stopp i går när jag försökte få fram värde för kanal 13 och uppåt)

Christian Dingwell

  • Gäst
Christian Dingwell
SV: NIBE Fighter 310P | Tryckknapp kanalväljare och varmvattenfråga
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2023, 16:56:24 »
Det kan vara så att kompressorn nyss har startat när kanal 08 gått ner till 49 grader. Därför har i så fall kanal 04 och 05 bara hunnit sjunka till 13 grader. Man bör läsa av fler gånger och när kompressorn hunnit gå en stund.

Kanal 07 kan inte visa 05 utan i så fall -05, annars stämmer inte övriga värden på kanal 02, 03, 10 och 11.

Hej och tack för svar!

Som jag förstår det så startar kompressorn om varje gång displayen visar |||||||| 0450 |||||||| och i sådana fall ja, kompressorn hade startats om uppskattningsvis 30-40 gånger den senaste halvtimman i mina försök att få fram värden för de olika kanalerna.

Och kanal 7 visar väl förskjutning av värmekurva va? För ja, du har helt rätt, min förskjutning av värmekurva är -5. Kan bli lite kyligt vi snabba väderomslag men med strumpor och tofflor är det inget som stör nämnvärt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är också en startfördröjning för kompressorn på ca 15 min efter att den startat om styrsystemet. Detta för att kompressorn garanterat ska hunnit tryckutjämna innan start. Är du säker på att kurva 10 är rätt för ditt hus? Förskjutning -5 låter ganska drastiskt(?) Själv kör jag normalt med kurva 7 och förskjutning ±0 vilket blir lagom för att hålla 20° inne. Just nu förskjutning -1 för att spara lite el.

Om du vill byta styrkortet finns det att beställa t.ex. här: https://www.eldkraft.se/produkt/Kretskort-F310-Nibe
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Christian Dingwell

  • Gäst
Christian Dingwell
SV: NIBE Fighter 310P | Tryckknapp kanalväljare och varmvattenfråga
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2023, 17:33:30 »
Det är också en startfördröjning för kompressorn på ca 15 min efter att den startat om styrsystemet. Detta för att kompressorn garanterat ska hunnit tryckutjämna innan start. Är du säker på att kurva 10 är rätt för ditt hus? Förskjutning -5 låter ganska drastiskt(?) Själv kör jag normalt med kurva 7 och förskjutning ±0 vilket blir lagom för att hålla 20° inne. Just nu förskjutning -1 för att spara lite el.

Om du vill byta styrkortet finns det att beställa t.ex. här: https://www.eldkraft.se/produkt/Kretskort-F310-Nibe

Hej igen!

Vi har det svalt hemma, på gränsen till kallt för att minska energianvändningen enligt de generella önskemålen ute i samhället just nu. Vi har ett (jämfört med hur snittpriserna på el i elområde 3 sett ut under senare halvan av 2022) ett mycket fördelaktigt fast elpris i ytterligare 2 år (vi låste på 3 år precis innan Rysslands eskalering av kriget i Ukraina) så vi behöver inte ha det svalt/kallt här hemma av ekonomiska skäl men väljer att ha det av solidariska skäl.

Jag lär känna min värmepump, se uhr justeringarna av val värmekurva och förskjutning värmekurva påverkar inomhusklimatat och energiförbrukningen. Så just nu har jag val värmekurva på 10 som en konstant och leker runt med förskjutningskurvan. -5 är drastiskt, -4 är betydligt behagligare så är det, men det kommer också med en ökad energiförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!