Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370  (läst 1722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #15 skrivet: 30 december 2022, 14:27:39 »
Hoppas du fortfarande är opartisk
Tja... haha! Svårt att veta, jag kan ju inte längre säga att Nibe helt struntar i kunderna. Och jag tror det var billigt av Nibe att "muta" mig på det sättet. Men jag har ingen aning om hur andra märken är, kanske det är samma failure rate på deras produkter också.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #16 skrivet: 30 december 2022, 21:14:47 »
Den ska som sagt aldrig gå under nollan på förångarens temperatur, den kan kanske avfrosta men det är ineffektivt på denna typ av frånluftsvärmepump.
Jag skulle öka fläkthastigheten i meny 5.1.5 tills förångarens temperatur under drift konstant ligger på 2-3 C över nollan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #17 skrivet: 31 december 2022, 10:24:37 »
Den ska som sagt aldrig gå under nollan på förångarens temperatur, den kan kanske avfrosta men det är ineffektivt på denna typ av frånluftsvärmepump.
Jag skulle öka fläkthastigheten i meny 5.1.5 tills förångarens temperatur under drift konstant ligger på 2-3 C över nollan.


Har testat att höja fläkten utan nÃ¥n direkt förbättring. Oftast nattetid gÃ¥r avluften ner till -16 och förÃ¥ngaren -4.  Har även börjat höra missljud som verka komma frÃ¥n kompressorn gÃ¥r inte lägga in videon här märkte jag. Sen värka luften försvinna i expantionskärlet testat att fylla pÃ¥ luft men efter ett par dagar sÃ¥ är den tom igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!