Jag har en IVT 490 som drar mer ström än den borde. Jag mäter min totala förbrukning i huset och får en diff på 1,5-1,6 kW så fort jag slår på min IVT 490. Då går cirkulationspumpen på läge 2 av 3, märkeffekt ca 70 w och så luftfläkten märkeffekt 165 w. Kompressorn går inte och den visar inte att elpatronen används. Ändå verkar den dra 1,5-1,6 kW. Jag undrar vad det finns för möjliga orsaker? En sak som händer med den ibland, jag tror det är när den höjt värmen på varmvatten så att inte bakterier skall växa till, är att den inte slutar värma utan varmvattnet fortsätter värmas, ofta tills jag startar om pannan och den går tillbaka till "normal" VV-temp. Jag tänker att styrningen till elpatronen bara kan vara av eller på i respektive effektsteg men kan det vara så att ett relä "läcker" alltså halvkass kontakt och släpper igenom ström för 1,5-1,6 kW? Om ja hur kollar jag? Jag ringde en lokal IVT service där jag bor men han hade inte hört talas om problemet och var inte så väldigt intresserad av felsökning heller.