Hej,
Inne här och läser febrilt. Väldigt många kunniga som hjälper andra kunniga, men även hjälper icke kunniga. Själv är jag väl någonstans kring extremt okunnig. Bor i hus sedan 3 år. Och nu gör elpriserna att man faktiskt måste förstå vad som värmer huset. Fattar som skrivet inte något - så var inte rädd för att skriva som till ett barn
Utgångsläge. Tvåvåningshus 140 kvadrat. Vattenburen golvvärme i betongplatta på nedervåning. Varje rum har termostat med gradangivelse, gissar med temp.sensor. Vattenburna radiatorer på övervåningen, lite oklart ett- eller tvårör. Varje radiator har termostat graderat 1-5. Nibe 360p. Allt installerat i huset som byggdes 2008. Huset är ett av 6 hus som en byggnadsfirma byggde samtidigt. Så borde vara rätt saker liksom.
Så här ser det ut om jag öppnar en lucka med massa saker. Som sagt, har varvat forumet. Ena dagen tänker jag att jag börjar förstå vad som är vad och hur det funkar. Nästa dag läser jag något annat, och känner jag missuppfattat allt.
Så, vad är vad?
1. Inkommande vatten från frånluftsvärmepump(FLVP)
2. Termostat för inkommande vatten(?) Om jag skruvar upp, öppnar jag upp och större del av vattnet fram till 3 kommer av vattnet från 1. Om jag skruvar in, stänger jag och större delen av vattnet till 3 kommer från 9. Mao, fullt stängd så cirkulerar samma vatten rund 3-4-8-9.
3. Cirkulationspump(?)
4. Termometer för passerande ingående vatten.
5. Lite oklart vad detta vred gör?
6. Kännare/Givare för att slå av och på flödet av vatten mellan de olika golvslingorna utefter angiven temp på termostat i rummen.
7. Utgående vatten från slingorna.
8. Termometer för passerande utgående vatten.
9. Returvatten som blandas med ingående vatten.
10. Utgående vatten tillbaka till FLVP.
Så här ser termostaterna till golvvärmen ut.
Ovanför FLVP har jag även denna ventil. Går den att justera om jag vill öka värmen på övervåningens radiatorer kontra nedervåningsgolvvärme?
Hoppas mina bilder syns antingen i texten eller bifogade på något sätt.
Hoppas och väntar på svar.
Mvh Patrik