Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Expansionsventil justerar inte  (läst 501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattiasfriberg

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Expansionsventil justerar inte
« skrivet: 26 december 2022, 15:56:44 »
Tjena, nykomling här.

Har en Nibe Fighter 1115 från 2003. Effekten har varit lite dålig den här vintern så vi hade en servicetekniker som kom och tittade på pumpen. Han kom fram till att expansionsventilen inte justerar. När han tog av luckan och såg att expansionsventilen var täckt av frost så sade han att ”så här ska det inte se ut”. Överhettningen låg på 2 grader.

Lite bakgrund: Köpte huset med VP hösten 2021. Förra vintern tuffade VP på bra. Våren 2022 hade vi översvämning i källaren och VP stod halvt under vatten i några timmar. Servicefirma kom på besök efter översvämningen och kom fram till att VP inte hade verkat tagit någon skada.

Nu kanske det ändå är dags att byta expansionsventil eller eventuellt hela kylmodulen när vi ändå är igång, men jag skulle ändå vilja undersöka en sak innan jag gör det eftersom det handlar om ganska stora summor.

Det jag funderar på är om det kanske kom in fukt i expansionsventilen när den stod under vatten och att den fukten nu har frusit och förhindrar membranets eller fjäderns rörelser. Känns det som en rimlig teori? Och i så fall, skulle det vara möjligt att bli av med denna fukt, kanske genom försiktig uppvärmning under en tid?

Utloggad DonPablo

• License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2118
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #1 skrivet: 27 december 2022, 05:16:13 »
Det kan inte komma in fukt i expansionsventilen när du har ett tryck på 4-5 bar(om inte mer) inuti, då maskin står still. Det du kan prova göra, är att stänga av vp och tina av expansionsventilen med en fön, så den är helt isfri, och sen starta och se om det blir någon skillnad. Men mest troligt så är ventilen sliten, den har ju reglerat i nästan 20 år.
Nibe Serviceombud i Norrbotten (Boden, Luleå, Piteå, Kalix , Haparande)
Ring 0920-259950

Utloggad mattiasfriberg

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil justerar inte
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2023, 23:27:58 »
Har testat att värma upp expansionsventilen utan resultat. Dock upptäckte jag att kylteknikern hade missat att isoleringen runt bulben hade spruckit och att bulben varit delvis exponerad och därför sannolikt har varit för varm. Jag tejpade ihop isoleringen och upplevde därefter att effekten på VP ökade något, dock inte så mycket som jag hade önskat.

Så - ett par följdfrågor:

- Om jag nu har rätt i att effekten ökade efter att jag fixat isoleringen, borde det inte finnas lite liv i expansionsventilen då? Och om överhettningen nu endast är 2 grader och expansionsventilen därmed är för öppen, borde jag inte kunna justera den genom att försiktigt stänga den? Föreligger det nån risk med att minska flödet?

- Läste att det går att motionera expansionsventiler som har fastnat genom att värma och kyla omvartannat. Nån som har nån erfarenhet av detta? Ska VP vara avstängd när man gör detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?