Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BVP och vedpanna på olika ställen med värmekulvert, går det att koppla ihop?  (läst 1194 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik2075

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Mina föräldrar har en gård som för ca 10 år sen bytte från ved/fliseldning till jordvärme, men där vi vill reda ut om man skulle kunna koppla in vedpannan igen och koppla ihop med jordvärmepumpen (Nibe F1245).
Det gamla pannrummet med vedpanna och två ackumulatortankar är placerat i ladugården och därifrån finns en avsågad värmekulvert som går in till en skrubb i huset där jordvärmepumpen nu är placerad. Jag har tittat på Nibes principschema för dockning https://www.nibe.eu/assets/documents/13804/M11345-5.pdf, men vet inte riktigt om det ställer till det att jordvärmepump och vedpanna/acc-tankar är placerade på två olika ställen? Kabeldragning för givare och styrning av shunt osv är inget problem.

Om tid finnes så tänker jag försöka knåpa ihop ett eget principschema efter hur detta kan göras och då tar jag gladeligen emot hjälp på vissa delar!

Går det med dessa bilder att säga om det är möjligt att koppla ihop BVP och vedpanna?
(Kan även nämna att vedpannan är i drift och endast kopplad mot acc-tankar och två radiatorer i pannrummet nu).


Tack på förhand för hjälp!

//Patrik

Utloggad patrik2075

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
//Patrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det beror väl på hur du vill att det ska funka?
I mitt fritidshus är värmepumpen parallellkopplad mot pannan med avstängningsventiler åt båda hållen.
Det finns då 2 expansionskärl (öppet till pannan) så att man inte ska råka koppla bort det av misstag.
Det ska väl inte vara nått problem att göra lika för dig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrik2075

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det beror väl på hur du vill att det ska funka?
I mitt fritidshus är värmepumpen parallellkopplad mot pannan med avstängningsventiler åt båda hållen.
Det finns då 2 expansionskärl (öppet till pannan) så att man inte ska råka koppla bort det av misstag.
Det ska väl inte vara nått problem att göra lika för dig?
Jag förstår!
Vi önskar att få det så automatiserat som möjligt utan att behöva öppna eller stänga något själv. Ungefär som funktionsbeskrivningen i Nibes dockningsprincip där värmepumpen stänger av sig om temperaturen ökar i ackumulatortanken.

//Patrik

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
Finns det plats i huset för en mindre tank på 300-500 liter borde det vara ganska enkelt men borde väl gå att köra direkt på nått sätt också vp stoppar ju om det är tillräckligt varmt vatten i systemet men du får nog styra cp från vedpannans acktank på nått sätt så den stoppar när man kör vp värme.















Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag förstår!
Vi önskar att få det så automatiserat som möjligt utan att behöva öppna eller stänga något själv. Ungefär som funktionsbeskrivningen i Nibes dockningsprincip där värmepumpen stänger av sig om temperaturen ökar i ackumulatortanken.

//Patrik

OK, det finns möjlighet att använda t ex en slutande termostat (sluter kontakten över inställd temp) på acktanken och dra in tåtarna på ingång AUX1 (X6:9-10) och blockera värme i meny 5.4 på denna ingång.
Du måste också koppla ihop det hela med backventiler så att VB-ut från värmepumpen inte går ut i ladugården samt att värmebäraren från ladugården inte går bakvägen via värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!