Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock utan bufferttank/arbetstank till golvvärme?  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Monoblock utan bufferttank/arbetstank till golvvärme?
« skrivet: 21 december 2022, 09:45:26 »
Har 6st slingor vattenburen golvvärme på ett plan. Hälften i betongplatta, hälften infräst i trägolv med plåtar.

Till detta sitter en Thermotech el-panna med cirkulationspump.

Nu tänkte jag koppla på en monoblock lvvp tex Panasonic Aquarea. Frågan är om man behöver en bufferttank på 30-40 liter som kopplas in efter retur på shunt innan el-pannan? Tänkte behålla el-panna såklart som backup (ställd på lägre trigger temperatur så den inte går in utom när lvvp ej fungerar).


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9735
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock utan bufferttank/arbetstank till golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2022, 09:56:23 »
Det låter klokt med en bufferttank eftersom vattenvolymen i golvvärmesystem är klart begränsad. Borde nog stå i installationsmanualen vad Aquarea kräver för minsta volym i värmesystemet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock utan bufferttank/arbetstank till golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2023, 07:36:47 »
Gammal fråga men nyfiken på hur du gjort? Jag har alltid räknat på bufferttank men nu har jag varit till ett par väldigt nöjda personer som själva har installerat Panasonic Mononblock till mindre garage och dom har kört över ett år utan bekymmer, väldigt bra prestanda. 5 kW pumparna på ca 70m2 garagegolv .



Har 6st slingor vattenburen golvvärme på ett plan. Hälften i betongplatta, hälften infräst i trägolv med plåtar.

Till detta sitter en Thermotech el-panna med cirkulationspump.

Nu tänkte jag koppla på en monoblock lvvp tex Panasonic Aquarea. Frågan är om man behöver en bufferttank på 30-40 liter som kopplas in efter retur på shunt innan el-pannan? Tänkte behålla el-panna såklart som backup (ställd på lägre trigger temperatur så den inte går in utom när lvvp ej fungerar).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock utan bufferttank/arbetstank till golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2023, 08:15:09 »
Det där beror på flera saker:

1. OM man redan har en elpanna, hur stor volym är det i den?
2. Hur stor effekt kan golvvärmen som ska värmas avge, och vid vilken fram/returtemp avges den värmen.

Om garagets golvvärme kan avge 4 kW vid 45/40 graders framledningstemp, och Monblocken kan ge 5 kW vid 55/45 så kommer temperaturen snabbt stiga till nivåer mellan 45 och 55 grader (eller ännu högre) på framledningen, systemet är helt enkelt för litet för värmepumpens effekt, och värmepumpens COP blir dålig.

Det kan alldeles säkert ändå fungera bra, och upplevas ge bra prestanda, men med tillräcklig vattenvolym i systemet kanske man kan sänka den genomsnittliga framledningstempen med 10 grader, vilket ger ca 25-30% bättre verkningsgrad på anläggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Monoblock utan bufferttank/arbetstank till golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2023, 08:14:02 »
En bekant kör ett monoblock av onoff modell mot 500 liter tank och pump start vid 30 grader och avslag vid 40. Sen har hen en shunt till golvvärmen.

Hen har provat olika temperaturer på av och påslag men 10 grader verkar funka riktigt bra.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!