Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bufferttank  (läst 810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Bufferttank
« skrivet: 21 december 2022, 08:30:12 »
Hej!

Vi har haft jättemycket strul i 2,5 år med vår nya Bosch 7000iaw. Den larmar hela tiden för för lågt flöde vid avfrostning, partikelfiltret är jämt skitigt av någon spånliknande sörja. Alla radiatorer och rör är nya.
Installatören installerade en bufferttank för några veckor sedan för att få bukt med problemet om avfrostning men det hjälpte inte.
Jag frågade han som installerade tanken om man behöver ange att man har tank i systemet men det behövdes inte.
I servicemenyn kan man ange om man har bufferttank eller inte, kan det ha något med strulet att göra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bufferttank
« Svar #1 skrivet: 21 december 2022, 08:39:39 »
Fortsätt rensa partikelfiltret, antagligen har installaröten missat att spola rent systemet vid installationen.
Om filtret sätter igen så är detta troligaste orsaken till dåligt värmebärarflöde.

Undrar om inställningen "Bufferttank" gäller för att styra en extra cirkpump, kopplades det in en sån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bufferttank
« Svar #2 skrivet: 21 december 2022, 08:54:28 »
Hej!
Nej ingen extra cirkulationspump. Hela systemet har spolats med jämna mellanrum men jag vet inte om det gjordes vid installation.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bufferttank
« Svar #3 skrivet: 21 december 2022, 11:34:27 »
Men varifrån kommer skiten som sätter igen filtret om systemet spolats?
Är det gamla gjutjärnsradiatorer?
I så fall bör man installera ett magnetfilter före silen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bufferttank
« Svar #4 skrivet: 21 december 2022, 11:37:37 »
Hej! Vi har partikelfilter med magnet samt magnetitfilter. Allt är nytt både rör och radiatorer

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Bufferttank
« Svar #5 skrivet: 21 december 2022, 11:47:42 »

Har du plockat upp magnetitfiltret och kollat på hur magneten ser ut?

Utloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Bufferttank
« Svar #6 skrivet: 27 december 2022, 11:20:51 »
Hej! Den är också sketen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!