Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic nÃ¥gra nybörjarfrÃ¥gor.  (läst 849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« skrivet: 19 december 2022, 11:24:04 »
-Tjena, alla på forumet,

Jag har nu bott i 'nya' huset i ett år. Mycket att göra förstås, och
har en Thermia villa classic pump mot berg/jordvärme.

Har försökt att läsa in 'allt' som har med den att göra, och hittat
hel del info, medan några saker hittar jag inget info om.

Läget just nu:
1. Köldbärarmediet (Glykol?) är lågt. Riktigt lågt. Syns knappt.
    Har ingen aning om vem som joxat med anläggningen innan.
2. Kompressorn låter typ, obalans. Inget som ökat. Är inte orolig, men fundersam.

Frågor.
1. Hur fyller jag på? Enl. manualen ska det vara 2/3 i tanken med
    nÃ¥gon pysventil högst upp. Slutet system vad jag förstÃ¥r.
    Är allt trycksatt? Tydligen rekommenderas nÃ¥n pump i manualen?
    Om jag kör lÃ¥ngt under nivÃ¥, vad händer?

2. Kompressorn 'borde' vara tyst, som kyl o frys, typ, men denna
    värld är lite ny för mig. Kraftigt surr, är det kommande problem?

Hoppas fÃ¥ svar innan jul..  tOOmten
Micke

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #1 skrivet: 19 december 2022, 15:20:23 »
Hej.

Brinevätskan består av etanol. Men för att vara säker på saken bör du lukta på vätskan, Den ska lukta sprit, spolarväska, T-sprit. etc.
vanligtvis ljusblå till färgen.

Du bör fylla på med etanol som blandats ut med vatten till ca. 33% etanol och 66% vatten.

Kompressorn låter absolut mera än en kyl/frys. Speciellt på lite äldre pumpar.
Det kan bli lite resonanser som förstärker vissa ljud, det kan låta illa imellanåt.

Om du har bergvärme/jordvärme och pumpen på högsta punkt finns det egentligen ingen vinning med att ha trycksatt kärl för expansion.
Iom. att du nämner att du ser att nivån är låg så antar jag att du har det "vanliga" transparanta kärlet.
Då kan du helt sonika öppna locket och fylla på enligt manualen.

Finns det nån manometer i närheten av tryckkärlet?

posta en eller flera bilder på ditt system och dina funderingar så blir det enklare för oss att hjälpa.


300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #2 skrivet: 20 december 2022, 13:11:42 »
Du måste fylla på innan nivån går för lågt, får du in luft är det svårt att bli av med den.
Man kan fylla på med vatten, men bäst är att använda 1/3 köldbärarsprit, finns att köpa på nätet.
Det är sällsynt att nån har glykol i köldbäraren, men som sagt, skruva av toppen på plastburken och sniffa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #3 skrivet: 20 december 2022, 20:20:42 »
Hej.

Brinevätskan består av etanol. Men för att vara säker på saken bör du lukta på vätskan, Den ska lukta sprit, spolarväska, T-sprit. etc.
vanligtvis ljusblå till färgen.

Du bör fylla på med etanol som blandats ut med vatten till ca. 33% etanol och 66% vatten.

Kompressorn låter absolut mera än en kyl/frys. Speciellt på lite äldre pumpar.
Det kan bli lite resonanser som förstärker vissa ljud, det kan låta illa imellanåt.

Om du har bergvärme/jordvärme och pumpen på högsta punkt finns det egentligen ingen vinning med att ha trycksatt kärl för expansion.
Iom. att du nämner att du ser att nivån är låg så antar jag att du har det "vanliga" transparanta kärlet.
Då kan du helt sonika öppna locket och fylla på enligt manualen.

Finns det nån manometer i närheten av tryckkärlet?

posta en eller flera bilder på ditt system och dina funderingar så blir det enklare för oss att hjälpa.

Tar bilder på fredag, då jag jobbar 25+ mil från hemmet. Om trycksatt, har ingen aning då jag inte vill 'pilla' för mycket så att jag får problem.
Den dagen jag 'vet' har jag inga hämningar. :-)

Manometer nej. Bara på vattenburet där den är på 0.8 bar/kg/mpascal (name it) just nu. Rödstrecket är på 1.5. Den var på 0.4 o allt i huset var iskallt vid köp 1 år sen.
Fyllde på till 1.0 efter jag hitta kranen. LOL! sen blev det relativt ok. Luftade, mekade med 15 element. Tog 3v. Duh. Köpte värmekamera
och nu jävlar blev det skillnad när jag såg vad som hände med elementen. 13 av 15 funkar klockrent. 2 står på max, då lilla pinnen i termostaten inte kan röra sig.
So long so good.
« Senast ändrad: 20 december 2022, 20:35:11 av Micke B »

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #4 skrivet: 20 december 2022, 20:26:32 »
Du måste fylla på innan nivån går för lågt, får du in luft är det svårt att bli av med den.
Man kan fylla på med vatten, men bäst är att använda 1/3 köldbärarsprit, finns att köpa på nätet.
Det är sällsynt att nån har glykol i köldbäraren, men som sagt, skruva av toppen på plastburken och sniffa?

Check! Håller örnöga på det. Nivån är såpass att jag ser 1-2 centimeter media i botten där kopplingen sitter på expansionskärlet vid -5 till -10°c ute. Den stiger nån cm vid varmare väder. Lite skumt i min logik, men vad vet jag, örnkoll, som sagt. Återkommer med info i tråden.

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #5 skrivet: 23 december 2022, 09:34:14 »
Hej.

Brinevätskan består av etanol. Men för att vara säker på saken bör du lukta på vätskan, Den ska lukta sprit, spolarväska, T-sprit. etc.
vanligtvis ljusblå till färgen.


Finns det nån manometer i närheten av tryckkärlet?

posta en eller flera bilder på ditt system och dina funderingar så blir det enklare för oss att hjälpa.

Skickar två bilder hur det ser ut.
Mildväder gav 23°c inomhus med 21° på pumpen nu så jag sänkte till 20° på pumpen.
 Har inte öppnat och luktat än.

Utloggad Micke B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #6 skrivet: 23 december 2022, 14:18:54 »
Rätt kul när man inte förstår sig på detta.

Nivån steg 5cm, lite obegripligt. Kände på
ventilen längst upp lite försiktigt och den gav ett pys.

Där det var mycket nerisat har smält endel nu.

Lutar åt mellandagsgrejande, kanske ta hit nån
förståsigpåare som kan ge lite råd och rön.

Hursomhelst, ha en god jul allihop. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa Classic några nybörjarfrågor.
« Svar #7 skrivet: 24 december 2022, 00:52:59 »
Beror på ett litet övertryck, men det är OK.
Nu har du lite mer nivå så du klarar dig ett litet tag till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!