Hej,
Flyttade in i ett nytt huset för några veckor sen, 1970-tal, energiklass D, 165kvm med Ecozenith i250 som förra ägarna pratade väldigt bra om. Värmer genom element.
Under historisk driftdata står det:
Total drifttid h: 34459
Elvärme kWh: 747
Drifttid total (kompressor) 14921
Jag räknade 747kWh på det 14921h, ca 1kWh per dag, vilket verkade fantastisk!
Men jag tror detta är fel beräknat eftersom jag sedan laddade hem en app från elleverantören för att se dagsförbrukningen. Den visade ligga på mellan 70-110 kWh per dag.
Som ”tur var” så hade pumpen ett fel förra veckan så att den lade av i några timmar. Det syns väldigt tydligt i appen eftersom förbrukning störtdök och sen sköt upp igen när jag återställt felet.
Till historien hör att när vi flyttade in var det under 18 grader i huset så vi höjde alla element till max och höjde värmen genom pumpen successivt till 23. Har tidigt fram till de senaste dagarna innan huset blivit varmt på riktigt, dvs inte bara luft tempen utan golv och toasitsar inte känts som is.
Det har också varit minusgrader nästan varje dags och den trenden kan man också se att förbrukningen följer motsatsen till utomhustemperaturen.
Det jag undrar är: vad jag göra för att ta få ner förbrukningen ordentligt? Jag har sänkt till 21.5 grader idag men finns det mer? Elementen står fortfarande på max, där min tanke är att det borde inte gör skillnad eftersom jag tänker att det är pumpen som reglerar och inte inställningarna på elementen?
Tacksam för all hjälp!