Hej! Jag skulle stort uppskatta att få hjälp med min fråga, som jag ställer för att kunna få upp värmen och ner elförbrukningen här hemma. Huvudfrågan är angående om det i vårt system shuntas fastän det inte borde shuntas och hur man i så fall stänger shunten. Jag skulle också uppskatta lite tips angående pump- och fördelarskåpinställningar.
Jag har försökt hitta informationen på andra håll, tex vad gäller inställningar och andra instruktioner för LK-shuntar men inte kunnat hitta det i LKs dokumentation eller på nätet för övrigt och jag ringde LK men han jag pratade med där verkade inte så förtrogen med vår shuntgrupp och kunde inte ge så mycket tips så därav frågar jag här.
Vi har en luftvatten-värmepump och golvvärme, inga radiatorer. Luft-vattenvärmepumpens innedel står i uthuset, knappt 10 m från bostadshuset och är en EcoZenith i250 med en Wilo Yonos Pico-cirkulationspump. I källaren i huset har vi en shuntgrupp, LK 2/3-2,5 som också har en cirkulationspump och så har vi två kretsar för golvvärmen med var sitt fördelarskåp. Inga rumsgivare i nuläget.
Jag läste på att delta T ska vara runt 7 grader så jag kollade på displayen på värmepumpens innedel och såg att delta T där var på 3 grader. Då tänkte jag att pumparna gick för snabbt och skruvade ner dem och kom upp till delta T på 5-6 grader på värmepumpen. Sen tyckte jag att det blev kallare inne. När jag då tittade på termometrarna i fördelarskåpen såg jag att delta T för kretsarna var 15-16 grader. Så då har jag börjat skruva upp pumparna igen. När jag kollade efter justeringen var delta T 7 grader i ena fördelarskåpet, 10 grader i andra fördelarskåpet men bara fyra grader på displayen på värmepumpen. Temperatur på returvattnet i fördelarskåpen var 25 respektive 30 grader men returvattnet till värmepumpen var 36 grader.
Nere vid shuntgruppen (se bild) visade den vänstra mätaren vid samma tid 24 grader och den högra 30 grader. Jag vet inte vad det är för temperaturer som de mätarna visar. På shuntgruppen finns det också en flödesmätare som jag inte vet vad den visar flödet för (eller är det shuntflöde?) men som visade på 8 liter per minut. Det finns också en svartvit grej med ett reglage på (se den andra bilden för närbild). Jag vet inte vad den gör, det enda som står på den är "Manual only" och så står det 0 längst till vänster och 1 längst till höger, för övrigt är det bara streck och en prick.
Jag undrar - när det är betydligt högre temperatur på returvattnet till värmepumpens innedel än på returen i fördelarskåpen, då måste väl det betyda att det shuntas? Och det ska väl inte shuntas i system där man bara har golvvärme och inga radiatorer? Eller har jag fått nåt av det om bakfoten? Om inte, kan jag få tips om hur man får systemet att sluta shunta? Ska man skruva på den svartvita grejen eller vad gör den? Och, om man försöker ändra på det själv, är det risk att man råkar ställa till det på något sätt då?
Sen undrar jag också lite angående pumpinställningarna (nu har jag bägge på varvtalsreglering) - ska man bara reglera upp/ner bägge pumparna ungefär lika mycket när det behövs en justering utifrån delta T eller finns det nån annan strategi som man bör följa?
Angående skillnaden i delta T mellan de två kretsarna undrar jag hur man ska tänka (det ser ut som att det bara är en vanlig T-koppling där vattnet går över från huvudröret till att dela upp sig i de två kretsarna och ingen annan flödesreglering). Minskar eller ökar man delta T i en krets om man öppnar på ventiler i fördelarskåpet för den kretsen? (det känns som att vi har allmänt kallare i den delen av huset med kretsen som har ett högre delta T). Vi har ju ett dokument med de rekommenderade inställningarna från LK för de olika slingorna men det verkar inte som att de inställningarna funkar så bra för oss, tex stod det att man bara skulle ha ett halvt varv öppet till golvet i badrummet men då var golvet iskallt och nu med tre varv till den slingan har vi ett varmt golv i badrummet.
Tack på förhand!