0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Jo jag fattar att man måste ha ventilation. Men det kan ju inte vara ett jätteproblem om man stannar fläkten under dagen när ingen är hemma. Det är ju torr luft på vintern så huset lär ju inte må dåligt av ett så kort avbrott..Nu säger du 3 kW värme från 1 kW el. I exemplet jag gav ovan där uteluften som dras in i huset är kallare än luften som värmepumpen släpper ut, hur menar du att man kan konvertera 1 kW el till 3 kW värme? Som jag ser det så förlorar jag ju värme.. Det är detta jag inte fattar. Brytpunkten som jag förstår det är när temperaturen på uteluften är lite varmare än den luften som FLVP skickar ut (iom att den ibland avisar och då förloras ju en del värme som inte återvinns när kompressorn står still).Slutsatsen isf är att man behöver en annan VP för att fylla gapet mellan utetemp och avluft från FLVP. Typ en luft-luft eller luft-vatten. Annars blir det ju direktverkande el för att fylla detta gap.Är det rätt uppfattat?
I det här fallet krävs att inneluftens relativa fukthalt är ca 50% för att man ska gå med vinst.