0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo de har säkert tänkt på vad de gamla hålet klarar om de valt en on/off-värmepump. Inverters kan däremot själva drar ner effekten om borrhålet är lite för kort och kallt. Uppskattar bara husets effektbehov med schablon som brukar vara mellan 40 och 70 W/m² beroende på om det är nybyggt eller gammalt. Är huset riktigt enkelt isolerat kan det dra ännu mer. För ditt 50-talshus gissar jag på 55 W/m² uppvärmd yta vid -20 °C. T.ex. Delsbo har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,1 °C. Vill man räkna igenom det hela noggrant och kan husets konstruktion och alla mått kan man använda sajten www.energiberakning.se.Radiatorerna bör då lämna samma effekt om det skiljer lika mycket mellan rumstemperatur och framledningstemperatur. Vill du räkna mer på radiatorerna ska det finnas ett dimensioneringsprogram som man kan använda på Purmo's sajt.
En 7 kW värmepump drar runt 2 kW när den går, lite mindre när framledningstempen är låg, och lite mer när framledningstempen är hög.När det blir kallare inne för att värmepumpens uteffekt inte räcker till så blir även framledningstempen lägre, det är helt normalt.En lägre framledningstemp gör faktiskt att COP blir lite bättre, men å andra sidan så får du samtidigt kallar KB-temp, och det gör att COP blir sämre.Jag skulle rekommendera dig att titta på möjligheterna att ha kallare i vissa rum som ni inte använder så frekvent, i var fall de kallaste dagarna på året.Vi har t.ex. sänkt rejält nu i höst, i "syrum", gästrum, tvättstuga och garage, ligger på mellan 11 och 15 grader i de rummen nu.Det gör stor skillnad på effektbehovet när det är kallt ute.Tror inte jag sett vår värmepump dra mer än ca 1250 W än så länge, och vi har också haft kallt, ned emot -23 som kallast.Värmer 175 m2 i ett plan.