Hej,
Inledningsvis:
Jag har i veckan blivit husägare, och tillika ägare av en NIBE Frånluftvärmepump F370, samt Fjärrvärmemodul FJVM 220. Jag har tidigare haft två olika frånluftvärmepumpar - båda av märket NIBE.
Till min förvåning har alltså denna villa även en Fjärrvärmemodul, som är ansluten till Stockholm Exergi. Skitbra i dessa ELändiga tider!
Jag är dock egentligen en total novis på värmepumpar och jag visste knappt vad fjärrvärme var för 48h sen, så förklara för mig som att jag var fem år. Hittade ett par doktorsavhandlingar på temat optimal konfiguration av FLVP i kombination med fjärrvärme, men blev inte jätteklok av det heller.
Problembeskrivning:
Problemet är bara att den tidigare ägaren haft bundet elavtal á 37 öre per kWh och därför inte brytt sig om att fundera så mycket på fjärrvärme. Enligt honom själv har han haft en snittfaktura på 50 kr per månad, vilket är raka motsatsen till vad jag önskar se.
Efter att ha gått över till rörligt avtal fick han nyligen en elfaktura på 5000 kr, vilket absolut är något jag önskar undvika. Bådas teori är därför att fjärrvärmen är helt bortkopplad, vilket också backas upp av Stockholm Exergi. Dom reagerade särskilt på att inkommande vatten och returvatten båda hade en temperatur på cirka 85 grader.
Väg framåt:
Min initiala tanke är att jag vill köra 100% fjärrvärme, och bara använda FLVP för ventilation. Som mest nån slags backup ifall fjärrvärmen har driftstörningar.
Men jag har förstått att det kan vara allra mest ekonomiskt att inte köra det alternativet på sommarhalvåret. Utan att låta FLVP göra sitt, tills det är dags att kicka igång elpatronen - och att i det läget jobba med fjärrvärme.
Försökt läsa manualer, googla, samt söka på detta forum, och har därigenom funnit att man kan sätta FLVP i ”Driftläge: endast tillsats”. Vilket kommer inaktivera kompressorn. Men också funnit att fjärrvärmemodulen redan bör ha åsidosatt elpatronen - vilket jag antar är det jag egentligen vill.
Jag har inte heller lyckats hitta någon firma som jobbar med både NIBEs frånluftvärmepumpar OCH fjärrvärme (generellt), så jag tänkte pröva min lycka här.
Frågor:
Vad är era initiala reaktioner på denna post?
Känner ni till någon bra Stockholmsbaserad firma som ni tror skulle kunna hjälpa mig?
Är det annars en bra idé att testa ovan nämna driftläge?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
crollo