Hej!
Jag har en panasonic llvp som skramlade för sista någon gång under natten. med koden f99-fel på kretskort eller kompressor. (troligt eftersom den är ca 18 år gammal)
Nu känner jag mig lite vilse. Detta var vår primära värmekälla. Vi har också en ganska effektiv kamin med uteluft och fläkt.
planen var att till våren ändå skaffa sjövärme men vi har idag ingen vattenburen värme så det är en ganska stor investering så det känns lite jobbigt att pumpen gett upp idag.
Jag ser några alternativ.
Ny llvp: tråkig investering eftersom jag inte vill ha en llvp och nog kommer ta bort den under nästa/nästnästa år. vi behöver ingen kyla heller. Jag skulle kunna återanvända pumpen om jag bygger attefallare eller garage(lösa planer)
.
begagnad llvp: samma nackdelar men lite billigare. Dock så är installationskostnaden väldigt hög relativ värdet så det känns också dumt
Det är svårt att avgöra om en ny pump hinner bet
härda ut med eldning och direktverkande: vi har ganska låg förbrukning ca 1000 kwh/mån på vintern (ca 18 grader och eldar lite för komfort) Jag har nog ved så jag klarar detta. Men det innebär ju en stor osäkerhet om situationen förvärras.
vi bor i Stockholm
dåligt isolerat 70-talshus.90 kvm
ouppvärmd källare 80 kvm lecaväggar med 100mm pordrän. oisolerad platta.
Badrum med direktverkande. element.
eftersom vi har ganska litet värmebehov ändå funderar jag på någon lite sämre pump typ ikea eller så. Men även den kostar 15000 med installation. Det blir ju några kwh trots höga priser.
Vad hade ni gjort?