Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med Nibe F730 CU inställningar!  (läst 438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Byha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver hjälp med Nibe F730 CU inställningar!
« skrivet: 15 december 2022, 13:54:30 »
Hej Alla,

Jag är ny här och har försökt läsa till mig information om olika Nibe värmepumpar.

Vi flyttade in i ett radhus för 2 år sedan där vi har en Nibe F730 installerad, vattenburet golv.
Trotts att vi knappt använder varmvatten, diskmaskin, tvättmaskin, motorvärmare eller liknande så ligger vi på mellan 45 - 80kwh per dag.
Jag har SPA (smart price adaption påslaget) och jag har även schemalagt varmvattnet, ekonomi mellan 20.00 - 16.00 och från 16.00 - 20.00 avstängt.
Det har hjälpt en aning men det är något annat som drar. Jag är nästan säker på att det är något med värmepumpen, och undrar om det kanske är patronen?
Vet inte riktigt vart man kan schemalägga den alt stänga av?

Utöver detta har vi 2 mill element på övervåningen då det är fel på dragningen av rör i huset,
så fort den ska värma övervåningen så blir vattnet kallt, alla på gården har exakt samma problem.
Mill elementen drar ca 3kwh/ per kväll då jag ställt dom på användning med 2 timmars intervaller.



Vi bor i ett radhus i storleken 105kvm 2 våningar och bor i Norrtälje alltså el-område S3, vi kör med Tibber och den förväntade elkostnaden har redan gått från 3500 - 6700 kr.

Är de någon som har tipps på inställningar jag kan ställa in på min Nibe f730, såg en bra guide men den var för skåne.

Återigen är alltså nybörjare med allt detta och inställningarna är väldigt förvirrande för mig.
« Senast ändrad: 15 december 2022, 13:56:41 av Byha »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver hjälp med Nibe F730 CU inställningar!
« Svar #1 skrivet: 16 december 2022, 11:12:58 »
Hmmm...
Kolla vad det sitter för huvudsäkringar i huset, är de på 16 A så finns nog inget att göra åt att vattnet blir kallt när du värmer övervåningen?
Är de på 20 A så ska detta in meny 5.1.12.

Sen kan du schemalägga elpatron till att bara jobba nattetid (om du t ex har spotpris) i meny 4.9.5.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!