0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även när huset är från -65 och källaren inte är tillägsisolerad?
Ja det är ju en riktig invändning mot mina beräkningar. Jag gjorde det enkelt för mig och räknade (mycket?) konservativt genom att använda en och samma utetemp för alla väggar.När du använder tumregeln att räkna med hälften mot markplansvåning, vad siktar du då på för temperatur nere i källaren?
Reflekterar över behovet i min källare, alla 4 väggar mot jord.Har normal sett ingen som helst värme på i källaren och har 14º, ibland skruvar jag upp termostaten på en radiator,och får ganska snabbt(läs: 1-2H) 20º i hela utrymmet.
Det låter ju bra, men för att hålla 14 grader i källaren krävs det nog att du har någon annan värmekälla som du inte tänker på igång där nere, tvättstuga, belysning eller liknande som bidrar till uppvärmningen.Eller att du bor i skåne. Men Vuollerim/skåne finns väl inte, mer normalt är väl ca 4-8 grader i en källare utan värme.
Normalt brukar man räkna med betydligt mindre effektbehov i källare (utan sutteräng) då de inte utsätts för -22 grader mot sina väggar, även om det är -22 grader kallt ute. Energibehovet kanske blir stort, då källaren i princip behöver värme hela året, men som sagt var, effektbehovet blir inte så stort. Jag brukar räkna med ca hälften av vad en våning i markplan kräver effektmässigt.