Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 7kW kompressorgÃ¥ng vid riktigt lÃ¥ga temperaturer  (läst 1098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flukve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag börjar med den konkreta frågan: är det dåligt att tving kompressorn att gå när det är riktigt kallt? säg -15 till -20
eller är det helt okay och det enda det egentligen betyder är att den bara är mindre effektiv, får sämre COP osv?

Backstory:
Min pump var inställd på att få gå in med tillskotts-el från 0 grader och förra veckan så såg jag att den går in och stödjer
med elpatron vid runt -9 grader med de inställningarna.

Idag när det har varit mellan -15 till -19 ute, så har den kört med ett tillskott på 4kw och 6kw konstant, mest 6kw.

Då gick jag in och ändrade så att elpatronen får gå in först vid -12, och vad hände då, ja nu går pumpen för fullt och
ger 4.5kw, och den plockar bara ett tillskott på 2kw stöd lite då och då.

Det är alltså nu MYCKET billigare än den inställning jag hade innan. Så därmed frågan, är det dåligt att "pressa"
pumpen vid mycket låga utetemperaturer?

Mvh, Ulf

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 7kW kompressorgång vid riktigt låga temperaturer
« Svar #1 skrivet: 14 december 2022, 15:54:17 »
Om värmepumpen är specad för temperaturer ner till t.ex. -20 °C så går det utmärkt att köra men COP och värmeeffekt blir ju sämre när temperaturen faller. Gamla LVVP kan stänga av sig själv vid -10 °C och under detta köra 100% el-patron.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad flukve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7kW kompressorgång vid riktigt låga temperaturer
« Svar #2 skrivet: 15 december 2022, 10:23:03 »
Tack så mycket för svar Josth, jag ser på dina stats att du är lite av en elit på detta forum så jag tackar och trugar :)

För information, varje man värd sitt salt borde ju ta sig lite tid att fiffla i menyerna, jag är ju en sådan som mer eller mindre
kan sitta och fika och övervaka allt vid innedelen och smeker och håller ren utedelen, jag kan nästan varenda meny på pumpen
efter att ha ägt den i 3 mån.

Till min viktiga poäng, det defaultade ju på att elpatron fick gå in redan vid noll grader, som jag skriver i mitt inlägg så gick ju
ändå elpatronen inte in så tidigt men vid ungefär -9. Vad har jag nu testat sedan igår är att jag sänkte till att den ska få slå till
vid -15, och så sänkte jag att elpatronen bara får stödja med 2kw, den drog ju 6kw igår och under en enda dag rann det ju bort
60-70kwh i tommen.

Nu lyckas jag hålla innetempen på 21C med de nya inställingarna, pumpen går nu konstant och patronen går in ibland med max 2kw,
det blir en ENORM besparing på vintermånaderna, många många tusenlappar speciellt nu när elen kostar vad den gör men även om
den hade legat på en human nivå.

Jag lider med alla som inte har ork, lust eller läggning för att fiffla och dona med sina alla sina maskiner i hemmet. Nu ska väl de flesta
i detta forum åtminstone ha den viljan, men kanske inte gemene man som väljer att lita på att installatören har ställt in och optimerat
allt med god kunskap.

Igår sade jag detta till min bekant som har en 9kw IVT luftvatten, prova med att sänka från 9kw max till 6kw max, och sänk
elpatronsinträdet till iaf minus 15. Frågar honom idag, hur har det gått inatt och idag, jodå han har fortfarande 21 grader i huset,
så då sa jag nyss, prima testa nu att sänka till 4kw max och låt det gå något dygn. Hans pump började ju nu också går ju hela tiden
precis som min började göra. Såklart att "baksidan" är att alla rörliga delar i utedelen nu slits mer, men med besparingarna man gör på en
sådan här grej när elpriset just nu ligger på 6-7kr /kwh så betyder ju att man på riktigt då får loss dem pengarna för eventuella servicar
eventuella reparationer i framtiden om det nu skulle behövas, men på kort sikt framförallt att man kan sova lite/mycket bättre.

Jag har genom åren hjälpt äldre grannar med deras pumpar också i olika märken (mitt yrke är inte inom vvs), och inställningarna
på dem har ju ibland också varit helt på tok.

Tack för svar och läsning!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 7kW kompressorgång vid riktigt låga temperaturer
« Svar #3 skrivet: 15 december 2022, 10:57:06 »
Ja tack men jag är bara en av många erfarna medlemmar på detta forum och tillsammans finns det väldigt mycket kunskap här. Intressant konstaterande att styrningen blir effektivare när man blockerar el-patronen. Låter som Bosch/IVT har en del att se över. Blockerad el-patron kräver dock mycket god tillsyn av värmepumpen så den inte plötsligt hamnar i en ond loop med låga temperaturer och avfrostningar som inte fungerar eftersom värmen i innerdelen behövs för att klara avfrostningarna. Frysskador vill man undvika och det sliter mer på kompressorn att arbeta vid andra temperaturer än avsett temperaturintervall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Bosch 7kW kompressorgång vid riktigt låga temperaturer
« Svar #4 skrivet: 16 december 2022, 13:57:03 »
Ja något känns helt klart märkligt med elpatronstyrningen i dessa maskiner... Noterar också att min Bosch Compress 7000iAW gärna varvar ner kompressorn när elpatronen kickar in. Mer logiskt hade ju varit att kompressorn alltid var tvungen att gå på 100 % hastighet innan elpatronen tilläts kicka in.

Vet inte om det finns någon anledning till att den styr så, typ minska slitage på kompressor vid längre perioder av kyla eller något annat, eller om det helt enkelt rör sig om en bugg i programkoden. Funderar också på om det kan bero på mina lite underdimensionerade radiatorer som kräver hög framledningstemperatur. Det som talar emot det sistnämna är dock att fenomenet uppstår trots att framledningstemperaturen ligger under vad pumpen ska klara vid den utomhustemperaturen enligt databladet.

Något annat som är märkligt är varmvattenstyrningen. Om jag kör på varmvattenläge "normal" laddar den varmvatten med 43 % kompressorhastighet oavsett utetemperatur och oavsett värmebehov. Vid låg utetemperatur (typ -10 °C) innebär det att man bara laddar varmvatten med ca 2,5 kW. Detta tar många timmar och även om man kör med varmvattenväxeldrift aktiverat så hinner inomhustemperaturen sjunka och elpatronen kickar in vid radiatorvärmning. Detta problem kommer jag runt genom att köra med varmvattenläge "komfort" under december-februari. I komfortläget laddar den varmvatten betydligt snabbare.
« Senast ändrad: 16 december 2022, 13:58:54 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad BrianCoughlan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry about the English. My written Swedish sucks! However, I can read with fluency so please don't feel obliged to respond in English.

Thank God for this forum. I've been driven a bit mad by my Bosch 6000 luft-vatten värmepump for exactly the same reasons outlined by Flukve. Eventually also found the service menu and set similar settings. However, I had set the temp limit to -10 and when this very cold weather hit it started absolutely chewing through direct electricity again.

I've set it to -15 now as the indicator allows it to go as low as -30. That almost never happens here (I live in Västragötland) so -15 seemed a safe bet. Now that the temp is back up to -3 it's only using the kompressor again.

The best thing about the forum is just the re-assurance that I'm not about to wreck the whole system with my ignorant fumbling:-) So once again, thanks for taking the time to post all this.

On the subject of fumbling ... what if any other settings have people changed and why? So far I've only dared to fiddle with the electric heating related settings, but have not touched anything else in the service menu.

I did call Bosch support, but they were very dismissive and wouldn't even talk to me about the service menu settings, claiming the installer should set those. However, my installer (though a great plumber and has done an otherwise super job of the installation) seems to know very little about the actual system settings and just advises me to use the defaults. So dilemma.


Utloggad flukve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 7kW kompressorgång vid riktigt låga temperaturer
« Svar #6 skrivet: 17 december 2022, 19:50:10 »
Hej igen!

Nu vet jag inte hur man taggar användarnamn om det ens går men jag får kommentera var och en manuellt.

Josth: Värdefull information med att den använder innedelens värme för avfrostningen, det visste jag inte, jag trodde att det satt en mindre elpatron i utedelen som kokade upp vatten där snabbt och lokalt. Även logiken med att det kan bli en labil loop, tack för det förstår vad du menar. Gällande att jag sänkte till låga 2kW på patronen man ställer ju in elpatronen individuellt för husvärme och tappvatten men jag hade ställt in allt på 2Kw, det var för lågt för idag lördag när den skulle bränna ihjäl legionellan så fick jag felkod 5284, misslyckad termisk desinfektion. Så nu har jag satt husvärmningen till max 4kw tillskott och varmvatten till 6kW max, och förlängt den termiska desinfektions-maxtiden från 120 min till 160 minuter, jag gör i detta nu en manuell desinfektion för att se om det fungerar bättre.

SkaneErik: Japp precis så tänker jag också att styrningen helst skulle fungera, och jag resonerar likadant vad det gäller deras troliga anledning till att ha designat det som de har gjort. Sen är det nog som med vilken maskin som helst att de hellre sätter standardvärden som garanterar en stabil drift och ger minst risk för krångel. Sen är det upp till en själv att tweaka vidare utifrån ens egna unika förhållanden. Tack för tipset gällande varmvattenlägena normal och komfort, detta ska jag se över också, för när jag snålställde patronen ned till max 2kw så märkte jag att radiatorerna hann kylas av lite väl mycket när den växlar till tappvattenuppvärmningen, som jag skrev ovan så har jag nu höjt det till 4kw max för husvärmen och 6kw max för tappvattnet. Det där med 43% kompressor märkte jag också i höstas, det kan ju vara en inställning som har göra med livslängd, ljudnivå etc, vem vet, men på sommaren och hösten så funkade det ju hur bra som helst, men på vintern vill man ju att den ska kämpa på 90-100% :)

BrianCoughlan: Är du Irländare eller skotte? :) Jag testade elpatronstillslaget ända ned till -18, men det var för lågt för endast kompressorläget på min 7kw-pump, mitt hus är inte tillräckligt bra isolerat. Nu kör jag med -15 igen. Gällande inställningar, testade du att sänka från 9kw max till 6kw max? Huruvida detta är bra att göra beror ju helt på vilken storlek av hus o.s.v. Vill man slippa krångel eller ett kallt hus och en missnöjd fru, så är det kanske bäst att inte röra det, men att sänka när elpatronen får gå in tror jag är en vettig grej, 0 grader är fabriksinställningen och det är onödigt högt. Kompressorn ger ganska bra effekt själv ända ned till -7. Ja jag håller med, re-assurance från detta forum är värdefullt. Bosch support, jaha det var synd att du fick den attityden från dem, men det förvånar samtidigt inte jättemycket. Fumbling: nu har jag rört nästan alla inställningar så det är svårt att ge konkreta tips, men en sak man kan göra för att spara lite pengar är ju att ställa in varmvattnet så att det får perfekt temperatur och inte mer. En till grej är att jag kör 0.5 till 1 grad kallare under nätterna enligt schema. Det är ju inställningar från de vanliga menyerna, men det finns en hel del spännande i servicemenyn också.

På temat "värt att fiffla själv" så framkom det igår en till grej hos min bekant. På hans utedel hade anslutningsslangarna och PAL-rören ingen extraisolering alls, och då är det en välrenommerad firma som har installerat hans pump,
det gjorde ont att höra, men nu i helgen sÃ¥ ska han isolera dem vettigt,  6-7 Ã¥r efter installationen utfördes :D.

Utloggad BrianCoughlan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hi Flukve!

Thanks for your response :)

I'm Irish, but I've lived here for 22 years now. Jag pratar hyffsat OK svenska, men skriver som ett idiot och det ta ett evighet att säga det minste liten sak. Pinsamt, men därför Engelska:-)

The house is a classic late 1970's 1.5 floors model. Basically, 150 m2. The unit is a Bosch 6000 AW and the external module is an AirO S Hydro 9.

So far the compressor seems fine to heat it down to -10 anyway, but I think the El patron was kicking in below that so I got slammed for a few days last week as soon as it got below -10 even though I had set the heating El Patron to 0. In my case the de-icing does seem to have an independent module in the compressor as I can see it pulling 7 KW on my Energy Now monitor when it runs (the unit shows the de-icing symbol) even if the El patron is set to 0. Setting the El patron to 2 or 4kw seems to result in it being used even above -10, so I've set it to 0 now and the outdoor temp limit to -15. This seems the only way to prevent electric power from intermittently kicking in.

I've attached my current Electric Auxiliary Settings. What do you think? Risky to leave that at 0?

My COP as measured by the unit is currently 2.3, does that seem every low to you? Given I started using it in the middle of October (I think this number must be an aggregate as it changes slowly) maybe this is just reflective of the Höst/Vinter COP. For the whole year it should gradually be higher.

Anyway, all comments welcome!








nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!