Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Problem med frikyla på utgående köldbärare?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Problem med frikyla på utgående köldbärare? (läst 955 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Denni63
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Denni63
«
skrivet:
14 december 2022, 10:07:41 »
Citera
Hej,
Jag har ett problem som jag inte hittar en tråd kring här. Jag har en bergvärmepump (Nibe S1255-12), c:a 2 år gammal. Ett borrhål som är 201 m djupt (25 meter ner till berg). Jag har också en frikylekrets installerad med tre konvektorer (den verkar funka utmärkt, den svalkar bra på sommaren). Dock är inte Nibes shunt inkopplad utan det är bara en krets kopplad på köldbärarkretsen.
Ända sedan pumpen installerades (vintern 2020/21) har jag fått återkommande lam om för låg temperatur på utgående köldbärare när det är lite kallt ute (c:a ett larm i veckan under vinterhalvåret). Från början stängde pumpen ner sig och jag fick manuellt gå och återställa (det gick inte via appen) men numera återställer den larmet själv...oftast...det har hänt att jag upptäckt att den inte går (utan att det kommer info på appen om detta). Jag har loggat data i mer än ett år och jag har frågat runt och jag har sökt på nätet. Vi hars spolat och rensat. Min installatör svarar inte på mina mejl längre (är väl trött på det här problemet...vilket jag också är).
Vid felsökning (med annan firma än min installatör) kommenterades att frikylan (med backventil) är kopplad på utgående köldbärare och att detta kan vara problemet. När jag söker igenom värmepumpsforum ser jag inget problem med detta...vissa skriver t.o.m. att de föredrar detta eftersom det är kallare där. Dock noterar jag att det i alla Nibe installatörsmanualer (som jag sett) visas på bild att frikylan ska kopplas på ingående köldbärarkrets (men det står inte skrivet i texten i manualerna).
Jag står inför valet att flytta frikylekretsen till ingående köldbärare och dessutom koppla på Nibes shunt för detta. Men det är en ganska dyr historia (somjag skrev ovan, min installatör svarar inte längre på mina frågor så jag hyser inget hopp om att få stöd därifrån) så jag vill känna mig ganska säker innan jag går igång med detta.
Mina konkreta frågor är:
(1) Kan det uppstå för kall käldbärare p.g.a. att man har en frikylekrets (med backventil) på den utgående köldbärarkretsen?
(2) Kan problemet vara kopplat till att Nibes shunt inte är inkopplad?
(3) Eller är problemet med för låg köldbärare ut troligtvis något helt annat?
Alla råd uppskattas.
Mvh, Denni
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
SV: Problem med frikyla på utgående köldbärare?
«
Svar #1 skrivet:
15 december 2022, 09:35:19 »
Citera
1) nej, om inte backventilen bromsar för mycket.
2) nej
3) ja
Kör en loggning med USB-sticka så det går att se KB temp.
Det finns ju nån inställning för min KB-ut som stoppar kompressorn om den underskrids.
Det kan ju vara luft i KB-slingan eller nåt annat.
Hur är KB-pump hastigheten inställd? Bör väl stå på auto. Du kan ju kolla vilken hastighet den har vid körning.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Denni63
Nybörjare
Karma +0/-0
Denni63
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2022, 14:56:30 »
Citera
Hej,
Tack för svar. Jag lyckades få tag på en riktigt bra kille på Nibe också som i princip sa samma sa. Jag har tittat på köldbärarpump (jag har loggat data i flera månader) och även provat med både Auto (som är grundinställningen) och fast hastighet. Det är ingen skillnad - larmen kommer oavsett.
Det är ganska stor skillnad på utgående och ingående köldbärare när kompressorn går (just nu är ingående c:a +7 grader C och utgående c:a -7 grader C). Killen på Nibe sa att det är för mycket och systemet verkar väldigt trögt.
Jag är lite ställd med detta - hittar ingen bra åtgärd. Vi har rensat filter och jag har låtit spola hela köldbärarkretsen för ett par månader sedan (1 september) - larmen dök upp igen inom ett par veckor efter det. Inget verkar hjälpa...varje insats kostar pengar men "patienten" förblir sjuk. Men, tack för tipset, jag ska kolla luft i systemet - kanske läcker det in luft någonstans.
Mvh, Denni
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2022, 15:44:37 »
Citera
Hur ser rördragningen ut sitter nån vek backventil där som kan bromsa flödet mycket ?
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Denni63
Nybörjare
Karma +0/-0
Denni63
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2022, 21:07:59 »
Citera
Hej,
Backventilen är insvept i svart "isolerskumtejp" så det är svårt att se hur det ser ut. Hur ser man om det är en dålig (klen/vek) backventil?
Mvh, Denni
Loggat
Denni63
Nybörjare
Karma +0/-0
Denni63
«
Svar #5 skrivet:
17 december 2022, 11:16:12 »
Citera
Ok, lägger in detta som en avslutande kommentar. Jag rensade filtret i köldbäraren och det var igensatt av grus...det förvånade mig väldigt mycket eftersom vi haft service på pumpen för mindre än ett halvår sedan (mitten på juli), där det ingår rensning av alla filter, och dessutom lät spola hela köldbärarsystemet för tre månader sedan (början på september). Därför hade jag uteslutit filtret som problemet. Så kopplingen av frikyla är inte problemet...men jag har kanske ett allvarligare problem (var kommer grusen ifrån i ett slutet köldbärarsystem...om det inte är så att slangarna är väldigt smutsiga på insidan?).
Tack för input i saken, Denni
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
17 december 2022, 20:38:46 »
Citera
Gruset bör ha varit där sen installation vore slangen trasig skulle det läcka ut köldbärare och det borde märkas.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1176
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
jodde
nmn
VictorHus13
ErikB
Göte
Essel
Kvarn
Rdx
25fOCUS
ch85st
Josth
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info