0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan inte spara hur mycket el som kanske vill, huset kräver en minimi effekt för att ha drägligt komfort ca 20 grader inomhus. En bra regel att grund justera kurvan så att man har ca 40 grader i framledning vid 0 grader utomhus. Om man börjar där så kan man finjustera nedåt beroende på vilken innetemperatur man står ut med. Och glöm inte bort att man minskar elförbrukningen drastiskt med korta duschar
Kompressorn går inte nu men det är kanske för att du nyss haft värmepumpen avstängd? Är en startfördröjning för att skydda kompressorn.
Hej Hammer!40 grader? Ja det därför du har lite svalt kanske med dina inställningar Det är rätt stor skillnad mot vad jag har och vi har ändå båda samma flvp!Jag ser på dina inställningar i din signatur att du har helt andra värden än vad jag har.Kan dock tillägga att vårt hus var på 154 kvm tills i somras (1.5 plans hus) då det nu är tillbyggt med 46 kvm på bottenplan där vi lagt vattenburen golvvärme från Niben!
Hej!Jag det stämmer!Kompressorn är av.Och då var det ändå drygt 3 timmar sen jag stängde av värmepumpen.Ska det ta så lång tid? Eller har nåt gått sönder?
Hej och tack för svar!Jag har avluftat systemet iag och det fanns en del luft!Här är en screenshot på aktuella värden.Jag reagerar på att förångaren har gått från minusgrader till plus 17.9 grader!Ska inte förångaren vara kall? Jo när den är igång runt 0 graderMin Nibe f370 är inköpt 2019-dec.Finns det värden här som ni ser är på rätt väg nu efter avluftningen?Dessutom... på vilken bar bör jag hålla trycket på? 1 bar, 1.4 bar? Jag ställer den på 1,5Tack för svar ännu en gång
Jo det blir det, mycket, men jag skrev att du skulle börja där och finjustera nedåt, Jag har skruvat på pannan i flera år innan jag fick till det, nästan perfekt avseende på minimal elförbrukning och god komfort
Vad ligger du på för framledningstemperatur idag?
Just nu 46 grader och minus 6 grader ute