0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varmvattenprogram: EkonomiVärmesystemmax framledning 55min framledning frånkurvlutning 50kurvjustering -4ElpatronElpanna övre 40 (fabriks är 45)Elpanna spets 57Elpanna XVV 60Elpanna övre max 5.5Elpanna nedre 50 (fabriks är 55)Elpanna nedre kw 6.0Övre tankStopp temp VP 59Start/stopp diff övre 7
StyrenhetStatus: VP + SpetsTank övre 57 (57)Tank nedre 44 (49)Eleffekt 0.0 +5.2Driftinfo värmepumpkompressor 79 rpmLaddpump till, 50%Vp in/ut 40.6 / 45.0Utetemp -10.5
Det första man gör är att justera kurvan så att den inte skickar på högre temperatur är absolut nödvändigt.Kurvlutning 50 innebär att den skickar ut 50 C när det är -15 C ute och då höjer den även pannans temperatur till en bit över detta med elspets.Kör så låg kurva det går, öppna alla termostater till max och justera innnetemp med kurvan.Övriga värden ser OK ut, problemet är egentligen att det är en CTC, dessa värmepumpar älskar att spetsa med elpatron oavsett om det behövs eller inte tyvärr.Man kan begränsa Elpanna övre max, men detta kräver att man är aktiv och ställer om värdet när det verkligen behövs tillskott.Med daglig tillsyn så kan man på detta sätt hålla nere elspetsningen.
Har en 610m med 360 innerdel, och den pendlar mellan 0.5-2,5kwh elpatron men då var det -19 när jag gick upp imorse. Inget o göra antar jag. Annars vid "normal" vintertemp spetsar den ingenting
Går den "bara" till max 2.5 kW trots att du har högre "Elpanna övre max kW" inställt?Vad har du för temp under driftinfo för "Vp in/ut"? Den varierar ju en del, men exempelvis igår hade jag 40.6 / 45.0 vid -10.5 utomhustemp, nu är det -11.2 ute och jag har 38.3 / 42.6.
Tack för tips.Termostater i två sovrum något strypta, dessa blir för varma annars.Garaget har jag strypt så det håller ca 5 grader.Dessutom ett förråd som känns onödigt att värma. (Vore det bättre att värma dessa mer bara för att låta termostaterna vara helt öppna?)Ska försöka mig på att minska kurvlutningen. Det enda jag ändrat hittills är kurvjusteringen (från -2 till -4)Nu med -14 grader har värmepumpen nästan hela tiden maxvarv (79rpm) - jag antar att värmepumpen inte kan leverera mer, och därför slås elpatronen på. Känns ju trist, men kanske oundvikligt.
Hur ser din värmekurva ut?
Min fick frispel igår/inatt och verkar ha gått på el. Låg ett fint istäcke under utedelen och hela avloppet är fryst, tror nog inte värmekabeln fungerar som den ska. Har din avfrostning fungerat som det är tänkt?