Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 Autolägesinställning och blockerad kompressor  (läst 653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej! Fick en bagagnad f470 installerad, men jag tror inte installatören klarade av alla inställningar, och jag är ju inte bättre... help

Mitt problem är att kompressorn stänger av när det blir lite kallt ute, men då behöver jag dem ju som bäst! Någonstans läste jag att den stänger av kompressorn om rumsluften understiger 16°, men där knasar det, så kallt har jag aldrig i huset.
I autolägesinställningen står den på:
Stopp av värme 17°
Stopp av tillsats 15°
Filtreringstid 24°

Är det bra värden i mellersta Norrland där det utan vidare är nedåt -20 i någon vecka åt gången? Kan vara gamla värden från förra ägaren, där det var andra grova fel med installationen (vent-rören i fel stosar), så det kan vara hur fel som helst.

Konstigt nog ger pannan orimlig hög värme i tilluften samtidigt som det är ganska kallt i huset, 17-18° när det är -12° ute. Oskön kombo när det är direkt el som värmer tilluft.

Vad betyder t ex Stopp av värme egentligen? "Varmare än så här vill jag inte ha det i huset"? Fattar inte terminologin.

Tips på bättre värden?

Tacksam för svar i dessa dyra tider.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Autolägesinställning och blockerad kompressor
« Svar #1 skrivet: 14 december 2022, 11:02:23 »
Stopp av värme betyder att pannan kan stänga av cirkulationspumpen för det blir tillräckligt varmt i huset av annat såsom hushålls-el och personer som vistas i huset. Stopp av tillsats att el-patronen inte behövs längre utan det räcker med kompressorn när det är varmare än så. Beror kanske mest på hur mycket varmvatten man brukar använda på kort tid hur högt stopp av tillsats måste stå. Filtreringstid är ett medelvärde på utetemperaturen och används i styrningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 Autolägesinställning och blockerad kompressor
« Svar #2 skrivet: 14 december 2022, 16:17:39 »
Aah, fattar. Då kan jag ställa in den så det passar oss.

Kompressorn stannar och den felmeddelar om "LÃ¥g frÃ¥nluftstemperatur" och det menar man den ska göra om frÃ¥nluften (rumsluften) gÃ¥r under 16° och slÃ¥s pÃ¥ igen när temperaturen har höjts över 17°. Det knepiga är att det aldrig varit sÃ¥ kallt inne. Det kommer inte kall luft i kanalerna, sÃ¥ det är ingen brist pÃ¥ kanalisoleringen. Kakelugnen ger en bra grundvärme men pannan gÃ¥r pÃ¥ ren el  och det är ju inte sÃ¥ bra.
Vad kan sådant bero på? .
« Senast ändrad: 14 december 2022, 17:04:09 av Animan »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Autolägesinställning och blockerad kompressor
« Svar #3 skrivet: 14 december 2022, 17:15:49 »
Låter konstigt men det skulle ju också kunna bero på fel på frånluftsgivaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F470 Autolägesinställning och blockerad kompressor
« Svar #4 skrivet: 19 december 2022, 13:09:01 »
Efter lite handpÃ¥läggning tuffar pannan vidare. Gjorde lite handpÃ¥läggningar sÃ¥som lite bättre ordning pÃ¥ isoleringen kring frÃ¥nluftskanalen, proppat (tyvärr) igen frÃ¥nluftsventilen i pannan relativt kalla uppställningsutrymme för att inte sänka frÃ¥nluftstemperaturen den sista halvmetern, och,  kanske viktigast, ökat effekten pÃ¥ eleffekten frÃ¥n 5,6 till 8 kW. Det sistnämnda för att när det väl blivit lite svalt i huset sÃ¥ kommer pannan aldrig ikapp med futtiga 5,6 när det är -25 och blÃ¥sigt ute. Visade sig att det vid insugenrÃ¥nluftsventilerna i huset pÃ¥ nÃ¥got ställe lÃ¥g pÃ¥ 17,5° sÃ¥ med lite kylning i kanalen pÃ¥ vinden sÃ¥ blev det för kallt för pannan. FÃ¥r se hur det gÃ¥r när nästa köldknäpp kommer, nu är det bara -9. Over and out.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F470 Autolägesinställning och blockerad kompressor
« Svar #5 skrivet: 25 december 2022, 02:22:47 »
Om tilluften är för hög så finns det en strypventil nere i pannan. 15 mm rör, 45 graders vinklad artikel med skyddslock, öppnar du där så kan du strypa in tilluften. Hälften av de första varven är verkningslösa.

Isolera frånluftskanalerna är viktigt för att inte få larm på låg frånluftstemperatur.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!