Jag har idag en frånluftsvärmepump, en Autoterm 380/480 som är 25 år gammal. Jag vet inte hur många år kvar den har, men det känns som att den sjunger på sista versen. Den har redan gått sönder några gånger, men det gick att laga den.
Värmepumpen är i sin tur ansluten till golvvärme som värmer upp hela enplansvillan på 138 kvadrat.
Jag funderar nu på att stämma i bäcken och ersätta min värmepump med en ny för att inte tvingas stå där med en trasig pump och j*vligt lång leveranstid på ny pump.
Jag skulle gärna vilja kunna styra värmen lite mindre trögrörligt än via golvvärmen, så att man kan utnyttja de förhållandevis billiga elpriserna på nätterna och köra pumpen då, men sedan inte så mycket under dagtid när det är mycket dyrare.
Därför funderar jag på att ersätta min frånluftsvärmepump med en luft-luft och en varmvattenberedare till det.
Är detta dumt eller bra? Jag är ganska novis på värmepumpar och ser inte alla fördelar och nackdelar med de olika valen. Skulle det t ex räcka med en enda luft-luft för att värma hela villan, utan att jag behöver använda golvvärme eller element eller liknande? Eller behöver jag två pumpar? Vad kostar en bra luft-luft och varmvattenberedare, inklusive installation? Är det dumt att gå ifrån golvvärmen, som ju redan finns där? Borde jag istället bara köpa en ny frånluft och koppla på den på golvvärmen? Måste ventilationen ändras på något sätt om jag går till en luft-luft?
Är det oerhört lång leveranstid på luft-luft och/eller varmvattenberedare just nu?
Tacksam för alla svar. Ni får gärna idiotförklara mig om ni har bra motivering!