Hej,
Jag har har haft problem senaste tiden med att lågtryckspressostatslarmet löser ut vid avfrostning. Hade lite problem med det i slutet av förra säsongen och nu har det åter börjat när temperaturerna har krupit under 5 grader för att bli mer frekvent desto kallare det blivit ute. I början hade jag ingen aning om vad det berodde på, inte heller vad tusan det var för typ av larm
. Nu tror jag dock att jag har ringat in problemet och misstänker att den löser ut vid avfrostning.
Min fråga är helt enkelt vad det är som kan vara fel om det är just när den ska frostas som larmet löser ut?
Temperaturer:
- T11 - Tycker jag ser normal ut. Vid avfrostning stiger den till knappt 20 grader för att sedan lägga sig under T12.
- T12 - Den var lite skum cirka 4 grader lägre än T2, så jag har lagt en korrigering på den men den behöver antagligen bytas? För 4 grader runt hörnet är lite väl mycket
- T8-T9 - Eventuellt lite låg skillnad. Vid 6 minus ute så ligger den på cirka 3,5 grader. Kan eventuellt bero på att larmet gått ofta. Eller är det normalt?
- Övriga tror jag inte är något konstigt med om jag tolkat forum rätt.
Jag tror mig veta att det sker vid avfrostningen på grund av att jag dels stod jag och följde temperaturerna, vid 8 graders skillnad, T12 och T11, började avfrostningen sedan kom larmet på posten. Idag gjorde jag några manuella avfrostningar och då kom larmet också.
Isbildningen bakom pumpen ser jämn ut och det har inte varit så mycket, lite mindre längst ner ser det ut som. Däremot var det en rejäl klump med is vid förångaren nere vid rensluckan. Borta nu efter några manuella avfrostningar.
Avfrostningen fungerar fint och när larmen inte går snurrar pumpen på, IVT Optima 500 med AW290 från 2006.
Bifogat är en bild, ser det okej ut?