Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra vattenburen golvvärme trÃ¥dlöst gänga/ställdon frÃ¥ga  (läst 497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zephyx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vill tillägga att samtliga platser bilderna visas på har ett el-uttag som är installerat och golvvärmen är i drift sedan en tid tillbaka.

Vill kunna styra golvvärmen via en app för att få varmare i rätt rum helt enkelt. Det tekniska är inga problem för min del, det är vvs/el jag är desto sämre på :)

Det jag har är temuco, termotech och lk, huset är stort och har olika fördelarskåp.

Köpte precis roth system men kör fast på ett moment vilket är att det känns som att jag saknar gänga i fördelarskåpen (eller är det felaktigt förberett?)

se inköp nedan:

https://www.vvsochbad.se/roth-softline-standard-termostat-traadlos-vit-1300316?gclid=EAIaIQobChMI_KaDkaHy-wIVwQN7Ch1kGQkSEAQYASABEgIqgvD_BwE

https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-golvvarme-1/roth/roth-reglermotor-a5-24v-nc-1w

https://www.vvsochbad.se/roth-softline-kontrollenhet-master-8-kanaler-1200832?gclid=EAIaIQobChMI_KaDkaHy-wIVwQN7Ch1kGQkSEAQYAyABEgK0OvD_BwE

1) Är det någon av fördelarskåpen ni ser som går att sätta på dessa ställdon direkt? I så fall vad saknar jag?

2) Den här övre som visar tryck har jag i vissa skåp men andra inte, måste det bytas något (vill ej göra vvs ingrepp)

3) Om inte roth funkar vilket är annars mest universalt och enklast för mig att ha en lösning till allt?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På de 3 översta bilderna ska det väl gå att skruva loss plasthattarna på returerna?
Sen är jag inte säker på att reglermotorn har gänga eller ska snäppas fast?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har bara kunskap om LK(som vi har). De ställdonen snäpper du fast, efter att du skruvat av plasthattarna.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!