Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Artiklar och läsvärt + manualer.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inslag på TV ang nytt värmedistrbutionsysytem
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inslag på TV ang nytt värmedistrbutionsysytem (läst 8508 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
AndersA
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1376
Karma +1/-0
AndersA
«
skrivet:
14 april 2006, 09:42:43 »
Citera
Hej
Igår Skärtorsdag så var det inslag på TV ang ett nytt värmedistrbutionssystem som skulle spara halva värmekostnden. Man frågar sig givetvis, jämfört med vadå? Detta framgick tyvärr inte.
Systemet byggde på att man fördelatde uppvärmd luft i huset på ett nytt sätt, om jag förstod det hela rätt, luften fördelades i bjälklaget och hade låg hastiget via en stor yta? Systemet var patenterat. Den varma luften åstadkomms via bergvärme eller pellets sa man.
Är det någon som vet var man kan få mer information?
Mvh AndersA
«
Senast ändrad: 15 april 2006, 08:29:33 av AndersA
»
Loggat
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål 209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Inslag på TV ang nytt värmedistrbutionsysytem
«
Svar #1 skrivet:
14 april 2006, 10:01:37 »
Citera
Hur ska man kunna spara på uppvärmnigskostnaden genom nått nytt system för att sprida värme, då det är värme "läckaget" i huset som avgör hur mycket ny värme man måste tillföra för att erhålla en viss temperatur inne.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #2 skrivet:
15 april 2006, 23:27:07 »
Citera
Jo men visst, om man värmer upp alla kalla småskrymseln så flyttar ju fler småkryp in och dom genererar ju en viss mängd värme. Thumbsup
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
16 april 2006, 07:08:56 »
Citera
Det måste nog vara värmekällan och inte distrubitionen som står för besparingen, antagligen har nån sen hittat på ett sätt att sprida värmen i ett hus utan vattenburen värme utan att behöva göra en dyr konvertering?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
messer
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1203
Karma +3/-4
Jag älskar så gott det går
messer
«
Svar #4 skrivet:
16 april 2006, 13:47:51 »
Citera
Hej
Sådana inslag är bara någon som vill göra reklam eller påstå nått för att bilda opinion.
Så om du vill sälja nått, skicka in ett litet påstående till TV och där sitter nån och klipper o klistrar från sina s.k. källor så plötsligt har man ett inslag i TV.
Det här gäller även tidningar, har ni sett när DN har en artikel och som källa anger METRO, hur trovärdigt är det, samtidigt äger dom TT.
MVH
Messer
Loggat
SkaneErik
Forumet tror att Erik är en
Expert på värmepump
Antal inlägg: 381
Karma +0/-0
SkaneErik
«
Svar #5 skrivet:
23 april 2006, 23:24:40 »
Citera
Att det är energisparande kanske är för att det kanske kräver en mycket lägre framledingstemperatur än gamla högtemp-raddar som kör med 80/60 grader vid värmepump?
Loggat
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.
steffo78
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Norge
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
steffo78
«
Svar #6 skrivet:
14 maj 2006, 01:21:53 »
Citera
http://www.legalett.se
kanske? Har funnits ett tag, 25 år men inte kan det ju vara möjligt att konvertera till ett sånt system för en låg kostnad. Slutet luftsystem är det.
Loggat
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme
ClasseClas
Kan värmepumpar
Stad/land: Sollentuna
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
ClasseClas
«
Svar #7 skrivet:
31 december 2007, 10:44:36 »
Citera
Det var nog Ecogrund som avsågs,
http://www.ecogrund.se
Det bygger på en luftburen värmelösning med en extra rymlig krypgrund,
Nackdelen är att alla golv på bottenvåningen får samma temperatur oavsett användningsområde. Det här systemet introducerades redan år 2000 med TEEG-hus, där väggelement och grund byggdes i en enhet,
http://www.teeghus.se/
Loggat
mrfrenzy
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 165
Karma +0/-0
Kön:
mrfrenzy
«
Svar #8 skrivet:
31 december 2007, 11:10:35 »
Citera
Dom fick gratisreklam i DN också
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=728731
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #9 skrivet:
31 december 2007, 11:18:27 »
Citera
Att man ska kunna spara energi genom att värma upp en större volym med större väggytor verkar ju lite knepigt. Jag trodde att vid samma k-värden så var värmeläckaget beroende av väggytans storlek
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Artiklar och läsvärt + manualer.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1182
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Alva10
Kvarn
Josth
bengt 19
DonPablo
madwolf
mrelffors
Rillman
tipo874
macman
dadid
T Ramsmark
Frasseanna
tyke
Zyberdude
BiggerDigger
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info