0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En frånluftsvärmepump av den typen kan absolut behöva visst el-tillskott vid -5 °C ute. Beror lite på hur stort och välisolerat hus man har.
Den stegar in el-tillskottet så det blir inte 6,5 kW direkt utan t.ex. bara 1,5 kW som kan vara påkopplat om det räcker.
Jag har en snygg energiberäkning som följer med alla nybyggda hus, den anger 300Kwh per år i tillsats, medan jag räknar med ca 450Kwh per månad! vintertid, en viss skillnad, hur kan man leverera hus med sådana glädjekalkyler?
Jag har tittat lite på energikalkylen. Enligt den ska huset behöva 5,2 kW när det är som kallast ute när det är 21 grader inne. Värmepumpen ska kunna ge 3,3 kW som mest vilket betyder att pumpen ska kunna klara ca -5 grader utan elpatron. Ni har lite varmare inne än enligt kalkylen och det är inte säkert att varmvattenförbrukning och hushållsel är enligt kalkylens förutsättningar. När det är gränsfall för om elpatronen behövs är det viktigt att inställningarna av den är rätt, att den inte går in för tidigt utan att kompressorn får tid på sig att köra ikapp värmebehovet efter avfrostningar och varmvattenberedningar. Prova med att ändra inställningarna så att inkoppling av elpatronen fördröjs. Det finns pumpar där man kan spärra elpatronen så att den inte kopplas in över en inställd utetemperatur. Vet inte hur det är med den här aktuella pumpen.
Jag är också frågande till att tillskottselen är så lågt räknad men man måste tänka på att har man ett par grader varmare inne än kalkylens förutsättningar så ökar behovet av tillsatsel kraftigt. Det kan också vara så att pumpen inte är optimalt inställd. Är ventilationsflödet för lågt kan inte pumpen ge den effekt den ska enligt kalkylen.
Jag har elpatronen blockad från +1 grad, 1500GM för eltillskott, men vid ett par minusgrader lyckas aldrig VP komma ikapp underskottet utan ligger runt 1600-1800- hela tiden på 0.5-1KW tillskott, har provat några dagar att öka fläkten till 70% och då har den inga problem att ta in underskottet utan eltillskott, just nu -6grader ute och -120GM.Det jag reagerar på i energikalkylen är tillskottsel 300KWh vilket är helt orealistiskt, detta är ju en ren skrivbordsprodukt för att klara energinormen på ett nytt hus.