Hallå!
Det var ett tag sen jag var inloggad, har inte haft något värmepumpsstrul men nu så behöver jag lite goda råd.
Jag har flyttat sen sist (tror jag har gamla huset beskriven i min profil) och har numera en Nibe 370 frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme.
Huset är från 2017, 65 kvadrat golvplatta med loft och öppen planlösning och 6 m i takhöjd.
Stödeldar med en contura 556 som värmer på bra när man eldar. På loftet blir det runt 30 grader varmt!
Har inte brytt mig tidigare om pumpen, det har bara funkat och tuffat på.
Med anledning av den dyra elen försöker jag optimera så gott jag kan.
I september ställde jag varmvattnet till ”ekonomi” och sänkte tempen till -3 och gjorde därmed en besparing på fantastiska 30% i oktober mot föregående år!
Tempen inne har gått ner men fryser man är det bara att stödelda lite.
Igår natt var det - 10° ute och pumpen slog ifrån och gick över till elpatron.
Larmet var detta:
” Temperaturen på frånluften (rumsluften) har sjunkit under 16 °C. Kompressordrift är blockerad. All värmning sker med tillsats.
Larmet återställs automatiskt när frånluftstemperaturen höjts och stabiliserats över 17 °C.”
Nu var det inte 16° inne, rumsgivaren visade runt 18°.
Vad göra?
Rätt kasst att pumpen slutar funka vid 16 grader redan, hur ska man då kunna sänka tempen inne för att spara el?
Och hur funkar semester läget på pumpen? Går den över till elpatron då? Det kan väl inte göra nån besparing.
Vad kan man göra?