Har en Nibe VVM 300 med Fighter 2000 som fanns vid husköp. Vet att den är överdimensionerad för huset och att den förre ägaren dessutom installerade för få element. Måste ha omkring 40°-45° framledningstemperatur när det är 0° och då är det ändå kallt inomhus. Vet dock inte om detta hänger ihop nuvarande problem.
När jag ställer om den till vinterläge går tillsatsvärmen konstant. Och med konstant menar jag 100% av tiden. Detta kan jag se då jag har mätare som visar förbrukningen i realtid. Förbrukningen pendlar hela tiden mellan 3,5 kW och 9,5 kW. Den går aldrig ner under 3,5 kW på hela dygnet. Hushållet drar omkring 0,3 kW i övrigt.
Trots detta kommer framledningstemperaturen inte över 45° och gradminuter går heller inte upp. Detta leder också till att luftvärmepumpen inte går alls i vinterläget, det står bara "kall luft" i värmepumpsmenyn.
När den är inställd på höstläge fungerar det ok. Värmepumpen går förvisso väldigt ofta, men inte konstant och det blir varmare i huset.
Jag har inte lyckats hitta några uppenbara fel i alla fall. Får inga felmeddelanden och den håller trycket.
Är detta normalt eller är det något fel? Finns det något jag kan göra eller är elpannan kass?