Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Låg framledningstemperatur?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Låg framledningstemperatur? (läst 1632 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Joppe58
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Joppe58
«
skrivet:
09 december 2022, 07:46:01 »
Citera
När vi nu försöker minska elförbrukningen har vi ställt pumpen i "värmepump" för att undvika tillsatsvärme. Jag trodde att det skulle räcka med värmepump. Framledningstemeraturen verkar vara för låg. Orkar inte pumpen mer utan tillsats?
Har ni något råd?
Thermia Optimum 8, Golvvärme, 200kvm
/Tack på förhand
«
Senast ändrad: 09 december 2022, 07:50:08 av Joppe58
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Låg framledningstemperatur?
«
Svar #1 skrivet:
09 december 2022, 07:48:48 »
Citera
Det är vanligt att el-patronen också behövs om det är t.ex. -8 °C ute.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Joppe58
Nybörjare
Karma +0/-0
Joppe58
«
Svar #2 skrivet:
09 december 2022, 08:06:31 »
Citera
Innertemperaturen är endast 16,5° nu på morgonen. Jag trodde värmepumpen klarade mer utan tillsats
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #3 skrivet:
09 december 2022, 09:42:46 »
Citera
Kontrollera att kompressorn går dygnet runt. Det ska den göra när det blir så svalt inne att elpatronen behöver hjälpa till.
Om -7 ute är rimlig temperatur för elpatrontillsats eller inte beror på var i landet huset ligger. I norra Sverige är det för hög temperatur. I Skåne är det rimligt att elpatronen behöver hjälpa till.
En 8 kW pump till 200 m2 säger inte så mycket. Det beror på husets ålder (isoleringsstandard) och typ, förmodar att det är ett tvåplanshus.
Jag reagerar på att börvärdet är 41 grader när det är -7 ute. Tycker det verkar vara hög temperatur med tanke på att det är golvvärme.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
09 december 2022, 10:21:13 »
Citera
Om kompressorn är frisk tar ju energin vägen någonstans.
Är sulan isolerad?
Hur mycket?
Har ni mekanisk frånluftsventilation?
40w/m2 vid -7 grader ute känns mycket, speciellt om det är ett hus i två plan.
Vi har ca 800 W på värmepumpen nu, med COP 4 så blir det ca 3.2 kW för att värma 175 m2 hus i ett plan i Piteå.
Utetemp -3 grader.
Isolering 13 cm i väggar, 200 mm i golv och tak.
Vi har lite kallare i garage, gästrum och förråd, men vi ligger ju bara på ca 20 w/m2 idag.
Var liknande siffror igår när vi hade runt -6 till -10 grader ute.
Om sulan är ordentligt isolerad så tycker jag att det verkar vara nåt fel på värmepumpen.
Men ge oss lite mer kött på benen när det gäller huset.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Joppe58
Nybörjare
Karma +0/-0
Joppe58
«
Svar #5 skrivet:
09 december 2022, 11:59:21 »
Citera
Huset är på 150m2 på plan 1 och 50m2 på plan 2. Garage 50m2 med golvvärme nedstäld till frostat på termostaten. Isolerad betongplatta, träbjälklag plan 2. Lättbetonghus byggt 2009. Vet ej hur mycket isolering. Rumsgivare i varje rum, Upnor. Golven längst från värmepumpen känns kalla.
Kan det vara ide' att slå på elpatron för att värma upp plattan ett dygn och sedan stänga av den för att spara energi?
Jag skulle även vilja stänga av allt utom varmvattenproduktion under några timmar när det är som dyrast. Har någon testat detta?
Tack för kommentarer
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #6 skrivet:
09 december 2022, 12:42:06 »
Citera
Hur många timmar har kompressorn gått? Hur många timmar elpatrondrift? När installerades pumpen? Det ger mycket information om pumpens effekttäckning.
Läs av driftidsmätarna för kompressor och elpatron med ett dygns mellanrum och försök uppskatta utetemperaturen under det dygnet. Det är inte ovanligt att kompressorn inte går dygnet runt trots att den borde göra det pga felinställt reglersystem.
Det är ingen mening med att stänga av värmepumpen om det innebär att den värmeproduktion som förloras genom att kompressorn står still måste ersättas med elpatrondrift. Försök att spara värme genom att köra pumpen när elen är som billigast brukar stupa på att kompressorns kapacitet inte räcker för att ersätta förlorad produktion. I det här fallet där pumpen verkar vara klen är det säkert så.
Var ligger huset?
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
A.Haddock
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
A.Haddock
«
Svar #7 skrivet:
09 december 2022, 16:49:25 »
Citera
Tänk på att om du kör den på bara värmepump utan möjlighet till tillsats så får du ingen legionellahöjning på varmvattnet automatiskt.
Loggat
G.F
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 213
Karma +0/-0
G.F
«
Svar #8 skrivet:
10 december 2022, 17:19:15 »
Citera
Min familj har Thermia Optimum G2 10 kW tillverksår 2010. Borrdjup 160 meter i Stockholm. Den är mellan 7 - 8 grader kallt ute och enbart värmepump då är inne rumstemp 18,5 - 19 grader, tyckte kallt och ändrat till autoläge som styr både värmepump och eltillsats blev inne 21 grader nu.
Min Daikin Altherma 3 GEO 10 kW tillverksår 2020. Borrdjup 160 meter i Uppsala. Den är 12 grader kallt ute och är enbart värmepump utan eltillsats var inne över 21 grader. Den är jag ställt själv inställning upp till minus 15 grader kallt ute kommer eltillsats. När det är upp till 60 grader framledning enbart kompressor utan eltillsats men över 60 grader kommer eltillsats och kompressor.
Det är olika tillverkar värmepumpsmärken klarar kyla för att slippa eltillsats.
«
Senast ändrad: 10 december 2022, 17:25:24 av G.F
»
Loggat
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.
Joppe58
Nybörjare
Karma +0/-0
Joppe58
«
Svar #9 skrivet:
12 december 2022, 10:57:29 »
Citera
Är det sant att legionellauppvärmning kräver tillsatsvärme? Jag kör nu endast med värmepump?
Loggat
A.Haddock
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
A.Haddock
«
Svar #10 skrivet:
12 december 2022, 11:13:00 »
Citera
Enligt skötselanvisningen till min Diplomat (som är gemensam med bl.a. Optimum G2) från 2010 så är det så.
"Obs! Ingen toppvärmeladdning (legionellafunktion) sker vid enbart värmepumpsdrift"
Enklast är väl att dubbelkolla i manualen till just din pump, om det skulle vara så att det går att trycka upp framledningstemperaturen högre utan tillsats på modernare pumpar.
«
Senast ändrad: 12 december 2022, 11:15:10 av A.Haddock
»
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3052
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #11 skrivet:
12 december 2022, 11:33:09 »
Citera
Ingen legionella då elspets är av. Körs ju var 14:e dag så inte hela värden om den är på värmepump resten av tiden.
MeN er kurva?!jag har samma framledning och retur som ni nu och har ca 21-22 inne (eldar så innegivaren luras lite.
Klarar mig åtminstone ner till -25 och pumpen går ändå inte konstant. Ser ni har lättbetonghus och värmer totalt 200+50garaget så är ju mera än mig.
Är pumpen i huset? Tyckte siffrorna annars såg bra ut, bara mera värme som behövs
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1181
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
JFS75
Blue Cruiser
Börje__
25fOCUS
ThomasK85
svenske kocken
Raketost
Roland
perrep
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info