Hej!
Jag har gjort diverse optimeringar av min NIBE F750 (bla mha trådar här) men tyckte ändå att driften blev för dyr när termometern närmade sig nollan.
Förutsättningar: NIBE F750 i stockholm med vattenburen golvvärme i 2 plan (totalt 180 kvm) samt Contura på nedervåningen. Termostater i samtliga rum samt timpris med möjlighet till Nibe smart price adaption.
Vad jag vill åt: Ha varma golv på båda planen, till så låg kostnad som möjligt. Att elda för att få upp rumsvärmen är inget problem.
Problem 1: Jag får till en ok temperatur nere men för kallt uppe. Enligt Uponor ska jag dra ner termostaterna till nedervåningen, för att på så sätt få upp vattnet till övervåningen. Detta går emot mycket man läser kring att ha öppna spjäll på allt och låta kurvan göra allt jobb. Hur resonerar ni?
Problem 2: Jag upplever att golven ofta är kalla. Jag försöker "snåla in" genom att ha en egen kurva där max framledning är 30 grader. I min värld så borde golven vara ljumma, men kanske inte ge tillräcklig värme för att nå en behaglig komfort (detta kompenseras isf med eldning).
Fråga: Jag har satt på schema dagtid 8-16 vilket gör att jag knappt förbrukar någonting under den perioden. Dock drar det iväg ordentligt på natten (såklart pådrivet av smart price adaption). Är det någon idé att ha så korta scheman som 8 h eller skjuter man sig själv i foten?