0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då är man här igen efter sådär 7 år, labbade förr med en IVT480 som gav väldigt dåligt,men förbättrade husets ventilation och gav billigt duschvatten.Just dessa Outl1 16 KW är en av de modeller (monoblock) jag tittar på för min mors fastighet, men den är bara på ca 100 kvm plus källare där större delen är ouppvärmd.Jag har aldrig jobbat med LVP så det har blivit att ringa runt, maila och försöka få klarhet i saker, som försäljarna inte vet något om.De kan ibland inte ens läsa en manual, eller bryr sig inte.Det enda jag kan bidra med är att jag hört från Nibe-expert att 16 KW är för kraftigt för ett hus typ mors. Det kommer bli för varmt returvatten om det inte är svinkallt ute och VP kommer larma, konstra och bryta. Även med en acktank förstås.Outl1, som bara har poolpumpar på ca 8 KW (dåliga i kallt väder) har meddelat att det går så bra så med 16 KW, eftersom det är inverter som anpassar hur hårt den går. Jag har förklarat för dem idag att man måste läsa manualen och titta på minimum uteffekt.Den är enligt manualen 4,5 KW.Det borde inte vara för mycket höst och vår och vinter för TS större hus, men kanske för min mors, höst och vår, jag vet inte ännu. På sommaren måste den iah vara avstängd för att inte överhettas. Det är oerhört liten VV-förbrukning i mors hus.Det här med byglingen har jag inte satt mig in i och vet inte hur den kommer in i sammanhanget.Kanske någon kan förklara det på nybörjarnivå.(Tycker att monoblock är attraktivt, och i övrigt finns det väl mest bara skräp från Kina tror jag (?) eller svenska som man får vänta ca ett år på.Det är trångt i mors pannrum och kombipannan samt oljetank ska behållas)
Köp en Panasonic eller Daikin istället. 16 kW kines ger 7 kW om du har tur, ibland. Om man läser effektspecien med förståelsekunskap så klarar de det till helt orealistiska testförhållanden som saltar effektsiffran.Kinespumparna är inte billiga. De går sönder i förtid. Ingen vet vad det är för givarvärden om en givare pajar, det tar tid att få delar jämfört med de kända fabrikaten som har fyllda svenska lager. Kineserna har undermåligt styrsystem som inte ens har värmekurva, där förlorar man pengar direkt på elräkningen.Min varmaste rekommendation är att titta bort från okända fabrikat från Kina, det straffar sig bara tyvärr.Köpa gammal kvalitétsmaskin kan man känna tar emot, när deras nyaste har bättre specifikation. Men deras sämsta är definitivt bättre än kinas nyaste.
Ja, som jag fattat det så går ca 50% av dessa ok.Har den som enda uppvärmning?Jag tror man behöver ha något mer.