Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hanterar Nibes styr frysrisk pÃ¥ avstängd utedel samt frysrisk vid elavbrott?  (läst 768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu när elpriserna är höga så har jag kopplat in en annan värmekälla (fjärrvärme) via högtemporerad tillsats.
Jag växlar mellan kompressor drift (driftläge auto) och extern tillsats drift (driftläge endast värme) baserat på elspotpriset.
Utrustning är VVM500 innedel och F2120 utedel.

1. Frysrisk när el finns med utedelen är inaktiverad?
Nu när temperaturerna börja krypa ner och spotpriser upp så går endast min fjärrvärme, och då har börjat funderat på om Nibes styr själv ser till att rotera vattnet lite i kretsen ut till kompressorn för att det inte ska bli stillastående och frysa eller om man behöver göra något aktivt?
När jag känner på rören ut till kompressorn så verkar de ljumna. Inte varma, men ljumna, så jag antar att det flödar lite i kretsen hela tiden. Är det antagandet rätt så behöver man inte vara orolig. (?)

2. Frysrisk om el inte finns?
Om strömmen skulle gå här nere i Skåne i och med eventuella roterande avstängningar så lär det inte rotera mer ljummet vatten genom utedelen. Hur bör man hantera det om elavbrottet drar ut på tiden? Uppvärmningen av huset löser jag då med gasol och i sista hand ved, men det är själva utedelen jag är orolig för.. Hur har ni andra planerat? tappa ut vattnet?


Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan även säga att jag har ställt frågan till Nibe, men har inte fått något svar än. Någon här inne kanske vet? :)
Igår 1h och 30 min telefonkö till kundsupporten. Kundsupporten kopplade vidare till ny telefonkö till tekniker. Därefter bortkopplad.
Idag 2h telefonkö till kundsupporten. Gick inte att bli vidarekopplad till tekniker utan man blir uppskriven på väntelista. De ringer tillbaka när de hinner..

De har nog att göra pÃ¥ Nibe..  8)


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
På tidigare modeller av utedelar från NIBE var det alltid så att man kopplade laddpumpen till utedelens el-panel och gick inte kompressorn startades laddpumpen vid +2 °C för att cirkulera värmevattnet så att det inte skulle frysa. Laddpumpen styrdes intermittent eller kontinuerligt så att det skulle räcka för att inte frysa. Givetvis får man inte bryta strömmen till utedelen då. Borde vara samma för F2120. Ansluter man laddpumpen inne i huset kopplas den normalt för gång non-stop året runt.

Om installationen till utedelen är riktigt gjord ska det sitta avstängningsventiler med avtappning på insidan ytterväggen där rören går. Då kan man tappa ur allt vatten ur utedelen om det skulle bli ett längre strömavbrott.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen Josth :)

Tack för ditt svar. Jag fick tillslut svar från Nibe efter ett antal påringningar och köande.

1. Så länge man använde Nibes prylar för att koppla in den externa värmekällan (i mitt fall tillbehöret DEH 500), så såg Nibe styren till att alltid rotera lite vatten till utedelen när den stod stilla så inget skulle frysa. Bra så långt och i linje med vad du också kände till om det.

2. Här hade supportkillen en rätt intressant idé som han själv verkar ha funderat lite på för egen del.
Innedelen är 3-fas ansluten, men en av faserna driver pumpar osv. De två andra faserna är endast för elpatronen. Vilken av faserna som var driv-fasen kunde vara olika och han rekommenderade att man tittade på elschemat för att identifiera denna.

Han tänkte sig i alla fall att om det blev strömavbrott, så skulle han koppla in en interver som är ansluten till ett fritidsbatteri till driv-fasen så att systemet gick igång och åtminstone roterade lite varmvatten till utedelen. Detta för att undvika frysrisk. Tyckte det där lät rätt intressant. Då hade jag kunnat driva innedelen med batteri och/eller elverk och ha omkopplat mot extern värmekälla. Då borde jag kunna klämma fram fjärrvärmen trots elavbrott, vilket bör funka ett tag (några dagar iaf) tills inkommande framledning svalnar av.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Bra att du fick svar från NIBE till slut. Ser nu att laddpumpen för F2120 finns inbyggd i VVM 500 så den är redan integrerad. El-patronen kan dra max 8,7 A på fas L1 enligt numreringen vid kraftanslutningen på VVM 500 så det måste vara den fas som används för styrsystemet och övriga komponenter om man vill komma åt den med ett elverk. Då måste man koppla bort och isolera den ordinarie anslutningskabeln. Viktigt att man inte kan bakmata el-nätet från ett elverk vid strömavbrott. El-patronen kan i övrigt dra max 15,7 A på L2 och L3. Det behöver dock inte alls vara samma ordning i husets el-central utan beror på om faserna blandats i kabeln till VVM 500. Fjärrvärmeväxlaren har också en cirkulationspump som behöver matas vid strömavbrott och hur länge själva fjärrvärmen fungerar vid strömavbrott kan fundera över?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är helt klart en intressant tanke. Inte så mycket heller som krävs egentligen. En omkopplare för VVM500 mellan nätdrift och reservkraftuttag då det är en fast installation. Fjärrvärmeväxlare och den extra cirkpump som jag har har vanliga stickkontakter så de är enkla att koppla om för annan matning.

Har ett champion dual fuel elverk på 3500W med ren sinus. Det räcker gott och väl för det man behöver ha igång. VVM500 + fjv växlare + extra cirkpump drog ca 250W totalt märkte jag är jag testade i förra veckan.
Det tål att funderas på. :)

Gällande fjärrvärmen så läste jag en rapport om ett test man nyligen gjort där man testat just hur nätet beter sig vid strömavbrott. Eftersom värmen är kvar i mark-rören så kan man klara sig några dagar om man själv har reservkraft som kan driva runt pumparna.
Hittade även denna rapporten. https://www.lth.se/fileadmin/ees/Publikationer/2008/FV_vid_elavbrott_-_slut.pdf

Därefter får det bli gasol och ved :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!