Hej igen Josth
Tack för ditt svar. Jag fick tillslut svar från Nibe efter ett antal påringningar och köande.
1. Så länge man använde Nibes prylar för att koppla in den externa värmekällan (i mitt fall tillbehöret DEH 500), så såg Nibe styren till att alltid rotera lite vatten till utedelen när den stod stilla så inget skulle frysa. Bra så långt och i linje med vad du också kände till om det.
2. Här hade supportkillen en rätt intressant idé som han själv verkar ha funderat lite på för egen del.
Innedelen är 3-fas ansluten, men en av faserna driver pumpar osv. De två andra faserna är endast för elpatronen. Vilken av faserna som var driv-fasen kunde vara olika och han rekommenderade att man tittade på elschemat för att identifiera denna.
Han tänkte sig i alla fall att om det blev strömavbrott, så skulle han koppla in en interver som är ansluten till ett fritidsbatteri till driv-fasen så att systemet gick igång och åtminstone roterade lite varmvatten till utedelen. Detta för att undvika frysrisk. Tyckte det där lät rätt intressant. Då hade jag kunnat driva innedelen med batteri och/eller elverk och ha omkopplat mot extern värmekälla. Då borde jag kunna klämma fram fjärrvärmen trots elavbrott, vilket bör funka ett tag (några dagar iaf) tills inkommande framledning svalnar av.